Abstract:
هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر استفاده از تکنیکهای خود کنترلی کپی-پوشش-مقایسه و خود اصلاحی فوری بر یادگیری دیکته لغات روی دانش آموزان پایه نهم بوده است. در این پژوهش، محقق با یک طرح شبه تجربی، تاثیراستفاده از این تکنیکها را روی 94 دانش آموز دخترپایه نهم، دردو گروه تجربی بررسی کرد و آنها را با گروه کنترل مقایسه نمود. پس از برگزاری آزمون سطح مبتدی نلسون، تست پیش آزمون اجرا شد. بعد از هشت جلسه تدریس 35 لغت جدید ماخوذ ازدو درس اول کتاب درسی آنها، پس آزمون اول انجام شد. به منظور بررسی تاثیراستفاده از این تکنیکها بر میزان بیادآوری لغات، پس آزمون دوم بعد از 25 روز اجرا شد. نتایج تحلیل آماری آنکوا نشان داد تکنیک کپی-پوشش-مقایسه بیشترین تاثیررا در یادگیری دیکته لغات و به خاطرسپاری آنها دارد. دبیران میتوانند کلاسهای سنتی خود را با استفاده از این تکنیک پویاتر کنند و دیکته دانش آموزان را تقویت نمایند.
The present study investigated the influence of self-monitoring strategy of copy-cover-compare and immediate self-correction techniques on Iranian EFL learners spelling ability. Following a quasi-experimental design, the researcher selected 94 ninth grade female students from three intact classes (two experimental groups and one control group). To ensure the homogeneity, she administered Nelson English language test at elementary level. A teacher-made piloted dictation test was applied as pre-test and immediate /delayed post-tests. After teaching thirty five target words from ninth grade text book in eight sessions, immediate post-test was applied. In order to check its durable effect, the researcher administered the delayed post-test after 25 days interval. The results of one-way ANCOVA revealed that the participants of CCC group outperformed the other participants in both immediate and delayed post-tests and this technique impacted retention of words. The results of this study recommend teachers to use this technique in their classrooms to make more dynamic learning and teaching process for strengthening students dictation.
Machine summary:
در این پژوهش سـعی شـده است به پرسش های زیر پاسخ داده شود: ١- آیا تفاوت آماری معناداری میان اثرات استفاده ازتکنیکهای کپی - پوشـش - مقایـسه و خوداصـلاحی فـوری و روش سـنتی آمـوزش امـلا بـر پیـشرفت درتوانـایی یـادگیری امـلای دانش آموزان پایة نهم وجود دارد؟ __________________________________________________________________ 1.
Communicative Language Teaching (CLT) ٢- آیا تفاوت آماری معناداری میان اثرات استفاده از تکنیکهای کپی - پوشش - مقایـسه و خود اصلاحی فوری و روش سنتی بر میزان به یاد سپاری طـولانی امـلای درسـت واژه توسـط دانش آموزان پایة نهم وجود دارد؟ ٢- پیشینة پژوهش ٢-١- ارتباط املا ومهارتهای خواندن ونوشتن املا، نوشتن و خواندن مهارتهایی اند به هم مرتبط و وابسته اند، بطـوری کـه پیـشرفت در نوشتن املای صحیح کلمات در نهایت به تسلط در خواندن و نوشتن منجر می شود.
Open Court Reading program ١(٢٠٠٦)، تاثیر تاخیرزمانی پیوسته ٢ و کپی - پوشش - مقایسه ٣ را در اکتساب و یادگیری ، دوام و حفظ یادگیری و بکارگیری یا اسـتفاده ازامـلای لغـت آموختـه شـده، درخوانـدن مـتن روی سه دانش آموز مورد بررسی قرار دادند و نتیجة این تحقیق نشان داد کـسانی کـه تحـت شـرایط کپی - پوشش - مقایسه آموزش دیدهاند، املای کلمات بیشتری را فراگرفتـه انـد و درواقـع ایـن روش در اکتساب و یادگیری امـلای لغـات مـوثرتر بـوده اسـت .
Cate, Dunne, Erkfirlz, Kivisto, & wierzbicki 2.
Alber, Walshe; Mann; O’Flaherty, McLaughlin, Derby, Weber; Keith, McLaughlin, & Derby نتایج حاصل از این مطالعه نقش مفید خوداصلاحی (هدایت شده توسط معلمـان) را در ارتقـای دقت املای دانش آموزان دبیرستانی نشان داد.