Abstract:
این پژوهش، بهمنظور اعتبار بسته آموزشی طراحیشده مبتنی بر آموزههای دینی –روانشناختی بر کنترل پرخاشگری و مهارتهای ارتباطی طراحی و اجرا گردید. روش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه تحقیق شامل تمام زنان متأهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهران که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی آنها گذشته باشد و پایینترین نمره را در مهارتهای ارتباطی و بالاترین نمره را در پرخاشگری گرفته بودند، است. نمونه شامل 36 زن متأهل در منطقه 11 و 12 تهران است که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. بعد از گرفتن پیشآزمون از هر دو گروه، گروه آزمایش طی هفت جلسه دوساعته تحت آموزش بسته آموزشی قرار گرفت. پس از پایان آموزش، مجدداً از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. مقیاسهای مهارتهای ارتباطی بین فردی، پرخاشگری (آرنولد اچ باس و پری، 1992) قبل و بعد از مداخله در دو گروه اجرا گردید. بهمنظور مقایسه نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش بسته آموزشی تدوین شده باعث ارتقا مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری میشود. بر اساس شواهد این پژوهش میتوان از این بسته آموزشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی و کاهش پرخاشگری، استفاده کرد.
Machine summary:
جامعه تحقیق شامل تمام زنان متأهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهران که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی آن ها گذشته باشد و پایین ترین نمره را در مهارت های ارتباطی و بالاترین نمره را در پرخاشگری گرفته بودند، است .
نتایج تحلیل کوواریانس مقایسه پرخاشگری در گروه های آزمایش و کنترل <رجوع شود به تصویر صفحه> همان طور که در جدول فوق مشاهده میشود، نتیجه آزمون تحلیل کوواریانس برای آزمون پرخاشگری در سطح اطمینان ٩٩ درصد (٠٠١&gt;P)، معنادار است (٠/٤٣= Eta، ٠/٠٠١&gt; P، ٢٠٥٩=F )؛ بنابراین در تائید فرضیه میتوان گفت که ٤٣ درصد از تغییرات پرخاشگری مربوط به اعمال متغیر مستقل (آموزش بستۀ آموزشی طراحیشده مبتنی بر آموزه های دینی - روانشناختی ) است .
این نتیجه بدان معناست که آموزش آموزه های دینی –روانشناختی بر کاهش پرخاشگری میان خانم های متأهل گروه آزمایش در مرحله پس آزمون مؤثر بوده است فرضیه دوم : آموزش بسته آموزشی دینی-روانشناختی باعث افزایش مهارت های ارتباطی در زنان متأهل میشود.
/ </رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف ارزیابی بسته آموزشی طراحیشده مبتنی بر آموزه های دینی – روانشناختی بر مهارت های ارتباطی و پرخاشگری در زنان متأهل منطقه ١١ و ١٢ تهران طراحی و اجرا گردید.
در همین راستا این پژوهش با طراحی بسته آموزشی که بر اساس آموزه ای دینی تدوین شده است و با استفاده از تکنیک های شناختی – رفتاری سعی بر کاهش دادن پرخاشگری و افزایش مهارت های ارتباطی در زنان متاهل که از عوامل عمده اختلافات میباشند، میباشد.