Abstract:
طراحی معماری الگوگرا گرایشی با تاکید بر شناخت، تداوم و الهام از الگو ها در ساختار های نوین، جایگاه بالایی داشته و معماران برجستهای همچون اردلان، امانت و سیحون تجربیاتی در آن دارند. این معماری با تاکید بر الگو های معماری می کوشد لایه های کالبدی و معنایی را در معماری جدید تداوم بخشد. شناخت این رویکرد از ابعاد گوناگون ضرورت تحقیق حاضر است؛ شناختی باتوجه به صحت و اصالت مضامین و تجلی آن در کالبد. نگارندگان این تحقیق در صددند با روش تحقیق تفسیری تاریخی، به شناخت پیوند معماری الگوگرا و معماری ایرانی نائل آیند و زمینه طراحی این گونه معماری و نقد نظری آن را فراهم آورند. بدین منظور، موجودیت فضایی معماری ایران و اهم اصول آن در حوزه فضایی با مراجعه به آرای صاحبنظران، مطالعه شده است. با بررسی معماری معاصر ایران، جریان های هویت گرایی در معماری معاصر شناخته شده است. سپس تعدادی از آثار الگوگرا با هدف شناخت پیوند الگو، منتخب و عملکرد کنونی موردتحلیل قرار گرفته و چگونگی تجلی شاخص ها در الگو های منتخب بررسی شده است. به منظور دقت در پژوهش، بنای سازمان میراث فرهنگی کشور از این منظر موردارزیابی قرار گرفته است. نتایج مقاله نشان می دهد اول، دو گونه معماری با هویت شکلی و الگویی در معماری معاصر ایران در جریان است؛ دوم، طراح بنای میراث فرهنگی کشور، با نگاهی دوگانه در فرایند طراحی شکلی و الگویی، دو نظام فضایی (شهری و تکبنا) را با معماری نوگرا تلفیق کرده است. در کنار ظواهر قوی سنتی بنا، ارزش های اصیل معماری ایرانی در تلفیقی با معماری نوگرا قرار گرفته و گسست هایی در روابط فضایی آن مشهود است. گسست هایی درنتیجه تلاش در ادغام درون و بیرون و ترکیب دو نظام فضایی مختلف که یکی ابهام و پویایی و دیگری وضوح و تمرکز را القا می کند.
Model-based architecture has an emphasis on recognition and continuity of [historical] models in new constructions، and is an important approach in architecture. Leading architects such as Ardalan، Amanat and Seyhoon have such experiences in their practices. The focus on historical models aims to ensure the continuity of ideal and formal layers in contemporary architecture. Recognition of this approach is the necessity of this study، yielding to the realization of the integrity and originality of the concepts and their manifestation in form. The authors carry out an interpretive-historical study to highlight the link between model-based architecture and Iranian architecture. In doing so، important spatial principals of Iranian architecture and the reality of physical space were identified by referring to experts’ views and contemporary nationalist movements. Then، a number of projects were selected to identify the linkages between models، and their present functions and characteristics were analyzed. For further precision، The National Heritage Organization building was studied based on the research findings. It is concluded that there are two types of nationalism in Iranian contemporary architecture، focusing on either form or model of architecture. The authors conclude that the architect of The National Heritage Organization building has selected two different spatial systems (urban and architectural) and integrated them with modern architecture. In spite of the traditional façade that is truly flawless، a number of problems can be observed in space arrangement that are related to the dual approach of the architect، one of which is about the characteristics of urban space that is dynamic and vague، while the second one is about a single building that offers transparency and centralization.