Abstract:
با توجه به اهمیت تولید محصول گردو در استان همدان این پژوهش به بررسی مسایل حاشیه و کارایی بازار گردو در استان همدان (مطالعه موردی شهرستان تویسرکان) پرداخته است. در همین راستا مقادیر حاشیه خرده فروشی، عمده فروشی، حاشیه کل، سهم عوامل بازاریابی، ضریب هزینه بازاریابی و مقدار کارایی برای بازار محصول گردو محاسبه شده است. گردآوری دادههای مورد نیاز از راه تکمیل تعداد 90 پرسشنامه و به روش طبقهبندی تصادفی در سطوح تولیدکننده، عمده فروش و خرده فروش در شهرستان تویسرکان در سال 1392 انجام گرفته است. نتایج نشان میدهند که حاشیه کل بازاریابی برای محصول گردو با پوست خشک برابر 5213 تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است. همچنین، سهم خرده فروش، عمده فروش و تولید کننده از قیمت نهایی به ترتیب 17.3، 10.7 و 72 درصد بدست آمد. در این پژوهش ناکارایی فنی از ناکارایی قیمت مقدار بالاتری بدست آمد و در مجموع ناکارایی کل برای این محصول 36.9 درصد محاسبه شده است. نتایج نشان میدهد بین قیمت خرده فروشی و قیمت عمده فروشی تاثیری مثبت و معنادار بر حاشیه بازاریابی دارند. با این حال، تاثیر معنادار متغیرهای ارزش محصول، هزینههای بازاریابی و مقدار تولید بر حاشیه بازاریابی تایید نشده است. در پایان با توجه به اهداف پژوهش راهکارهای سیاستی مناسبی ارایه شده است.
Regarding the importance of walnut production in Hamedan province، this research has been carried out to investigate the marginal marketing issues and market efficiency of walnut production in TuyserkanTownship. In this regard، retailers، wholesalers، total margins، the share of marketing factors، marketing cost coefficient and the efficiency for walnut production market are calculated. Collecting required information have been done by interview and completing 90 questionnaires through random classification sampling at the level of producer، wholesaler and retailer in 1392. The results showed that the total marketing margin for walnut with dry skin was equal to 52130 Rls.per kg. Shares of retailer، wholesaler and producer were 17.3، 10.7 and 72 percent، respectively. Technical inefficiency was much higher than prie inefficiency and total inefficiency was 36.9 percent. The results show that retail and wholesale prices have positive and significant effect on marketing margin. However، the effects of the product value، marketing cost and production on marketing margin have not been confirmed. At the end، according to the research objectives، the appropriate policy implications are presented.
Machine summary:
"لذا بمنظور تعیین عوامل مؤثر و تعیین کننده حاشیه بازاریابی از الگوهای متعددی استفاده میشود که در زیر به چهار مدل حاشیه بازاریابی ٢مشهور شامل مدل مارک آپ ،٣ الگوی حاشیه نسبی ،٤ الگوی هزینه بازاریابی ٥و الگوی انتظارات عقلایی ٦که عموما در پژوهش های کاربردی از آنها استفاده میشود، اشاره میشود: 1 -Shepherd & Futrell 2 -Marketing Margin Models.
این پژوهش نیز مطابق پژوهش محمدرضایی و همکاران (١٣٨٩) از مدل حاشیه نسبی به صورت ترکیبی با متغیرهای قیمت عمدهفروشی و مقدار تولید واحد زراعی برای تعیین فرضیه های پژوهش ، مورداستفاده قرارگرفته است و به صورت زیر نشان داده میشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) که در این رابطه MM حاشیه مطلق بازاریابی، PR قیمت خردهفروشی، PW قیمت عمدهفروشی، q مقدار گردو ارایه شده برای فروش، MC هزینه بازاریابی، Q مقدار فروش، PR×q ارزش گردوی محصول ارائه شده برای فروش، MC هزینه بازاریابی، Q کل محصول گردو تولیدشده در واحد باغی طی دوره به عنوان شاخصی از اندازه واحد تولیدی، αi ها هم پارامترهای مدل هستند که بایستی برآورد شوند و εt جمله اخلال در رابطه رگرسیون بالاست .
083 lnQ با توجه به تابع برآورد شده و نتایج آن در جدول ٨ مشخص میشود که حاشیه بازاریابی محصول گردو باقیمت خرده فروشی، قیمت عمده فروشی، هزینه های بازاریابی و مقدار تولید محصول در باغها رابطه مستقیم دارد."