Abstract:
رشتههای تحصیلی، تنها برخی از نیازهای علمی جامعه را تامین میکند. دورههای علمی ویژه، با برنامهای متفاوت از این رشتهها، میتواند پاسخگوی نیازهای دیگر باشد. دوره علمی «حدیثپژوهی متنمحور» با هدف آموزش مبانی و مهارتهای لازم در عرصه پژوهشهای متنمحور حدیثی و توجّه به استانداردهای تولید دانشنامههای معارف حدیثی بر پایه «دانشنامه معارف قرآن و حدیث» طرّاحی شده است. این طرح برای نخستینبار، با در نظر گرفتن نیازهای علمی-حرفهای در پژوهشکده علوم و معارف حدیث، بهعنوان مرکز پایه مطالعات و اجرا، تهیّه شد و اکنون با حذف برخی از ویژگیهای مخصوص پژوهشکده و افزودن نکاتی کاربردی، ارائه میشود. در این دوره، مهارتها، تجربیّات و برخی از مباحث نظری ناگفته در دروس متداول علوم حدیث، آموزش داده و به تمرین و کار عملی گذاشته میشود. خروجی این دوره، نیروهایی دارای کمینه توانایی در عرصه پژوهشهای متنمحور حدیثی خواهد بود.
Machine summary:
"این طرح برای نخستینبار، با در نظر گرفتن نیازهای علمی-حرفهای در پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث، بهعنوان مرکز پایۀ مطالعات و اجرا، تهیه شد و اکنون با حذف برخی از ویژگیهای مخصوص پژوهشکده و افزودن نکاتی کاربردی، ارائه میشود.
از سوی دیگر، ارائه اطلاعات نظری مورد نیاز به صورت یکسان و منسجم با سرفصلهای مشخص در عین توجه به توانایی فردی کارآموزان، تمرینهای عملی زیر نظر مدرسان، مطالعۀ منابع و متون تعیینشده، آزمون ورودی و آزمونهای عملی متعدد در طول دوره و پایان آن، آشنایی با روشهای علمی و مهارتی مختلف و امکان نقد آن و توجه به یادداشتهای دانشپژوهان، برخی دیگر از ویژگیهای طرح کنونی است.
آشنایی با سایر نرمافزارهای علوم اسلامی (المکتبة الشاملة، جوامع الکلم 5/4، 2 الجامع للحدیث النبوی 5، 3 الجامع الکبیر 5، 4 معارف قرآن 2، شجرۀ طوبی، 5 کشف الرجال، 6 رجال شیعه، تراث 2، دانشنامۀ نبوی، سیرۀ معصومان علیهم السلام، کتابخانۀ احادیث تفسیری، قاموس النور 2، کتابخانۀ قواعد ادبیات عربی، معجم موضوعی وسائل الشیعة، 7 شیخ ابوالفتوح رازی، کنگرۀ عبدالجلیل رازی، حدیث اهلبیت علیهم السلام 8 ) (چهار جلسه مطالعه، پنج جلسه کارگاهی، 9 جلسه مباحثه، معادل 9 جلسه تمرین) 2.
آشنایی با مقدمههای نگاشتهشده در دانشنامههای معارف حدیثی (دو جلسه مطالعه، یک جلسه آموزشی، سه جلسه کارگاهی، دو جلسه مباحثه و معادل سه جلسه تمرین) (سرفصلها: آشنایی با ساختار و محورهای محتوایی مقدمهها، آشنایی با منابع مقدمهها، آشنایی با تحلیلهای مقدمهها، آشنایی با ادبیات و نگارش مقدمهها) نتیجهگیری کارهای علمی ویژه، نیازمند نیروهایی با توانمندی علمی ویژه است."