Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سیرت نکویی مدیران بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای 172 تن از کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان بهطور تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد سیرت نکویی مدیران و رفتارهای مثبت سازمانی استفاده شد. دادههای تحقیق پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزارهای آماری Lisrel و SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که اثر پایبندی به عهد و پیمان، دلسوزی، عدم احتجاب و حسن خلق بر رفتارهای مثبت سازمانی مثبت و معنیدار میباشد؛ اما اثر برپا داشتن حق و عدالت و شرح صدر بر رفتارهای مثبت سازمانی معنیدار نبود. در نتیجه از عوامل اثرگذار بر افزایش رفتارهای مثبت سازمانی کارکنان توجه به سیرت نکویی مدیران در دانشگاهها میباشد.
Machine summary:
شماری از پژوهشها نشان میدهد که با توجه به عدم قطعیت در محیط پیرامونی سازمانها ضرورت اتخاذ رویکردی مناسب رفتاری برای رشد و بالندگی و حتی بقای سازمان احتجابناپذیر است (فروهر و همکاران، 1392، ص2)، بر این اساس یکی از رویکردهایی که در روانشناسی مثبتگرا مورد توجه پژوهشگران و صاحبنظران قرار گرفته است رفتار سازمانی مثبت بهعنوان جنبشی تحولی رو به گسترش میباشد.
مطالعات نشان میدهد عواملی همچون عدالت سازمانی، اشتیاق شغلی (آرا و همکاران، 1393)، اخلاق کاری (شیروانی و سی سختی، 1391)، فضای اخلاقی سازمانی (اشرفی، 1394)، هوشهای چندگانه (عراقی، 1393)، رهبری و توسعه منابع انسانی (Luthans, 2003)، خوشبینی و Waltz انعطافپذیری (Youssef & Luthans, 2007)، تناسب کار و زندگی (Muse & et al, 2008)، رهبری تحولگرا (Peterson & et al, 2009)، مالکیت روانی و سازمان مبتنی بر احترام (Pan & et al,2014) میتوانند بر رفتار مثبت سازمانی تأثیر داشته باشد.
در این بین یکی از متغیرهایی که بهطور بالقوه میتواند در بروز رفتارهای مثبت سازمانی نقش داشته باشد سیرت نکویی مدیران است، که به تازگی موضوعات مرتبط به آن مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
پورعزیز (1393) در رساله کارشناسی ارشد خود گزارش کرد که سیرتهای نکویی مدیران (حسن خلق، شرح صدر، پایبندی به عهد و پیمان، عدم احتجاب، برپا داشتن عدل و دلسوزی) تأثیر مثبت و معنیداری بر رفتار مدنی سازمانی کارکنان دارد.
(2002), Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths.
(2014), Psychological ownership, organization-based self-esteem and positive organizational behaviors, Chinese Management Studies, 8(1): 127–148.
(2009), Positive Organizational Behavior, Leadership & Organization Development Journal, 30 (3): 297–299.