Abstract:
هدف این تحقیق1 تعیین تاثیر برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته های سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی بود. روش تحقیق از نوع آزمایشی بر اساس اندازه گیریهای مکرر بود و طرح تحقیق به این صورت بود که سه آزمون از نمونه آماری گرفته شد. جامعه آماری همه افراد تحت پوشش دوره تحکیم سواد در کل کشور بودند که از آن میان، 891 نفر بر اساس فرمول کوکران به منزله نمونه انتخاب شدند. به این صورت که بر اساس سطح میانگین سواد، استانهای کشور به سه سطح برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار تقسیم شدند. سپس از همه استانهای کشور، شش استان بر اساس میانگین سطح سواد و شاخص برخوردار، نیمه برخوردار و کم برخوردار انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها آزمونهای محقق ساخته پیشرفت تحصیلی خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن کریم بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیریهای مکرر استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که دوره تحکیم به تثبیت آموخته های مهارتهای اصلی نوشتن، خواندن، حساب کردن و روان خوانی قرآن کریم سوادآموزان تحت پوشش می انجامد، اما تنها در مهارت نوشتن بود که میان میانگین نمرات پیش آزمون با آزمون پیگیری ازلحاظ آماری تفاوت معنادار وجود نداشت.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان داد که دوره تحکیم به تثبیت آموخته های مهارتهای اصلی نوشتن ، خواندن ، حساب کردن و روان خوانی قرآن کریم سوادآموزان تحت پوشش می انجامد، اما تنها در مهارت نوشتن بود که میان میانگین نمرات پیش آزمون با آزمون پیگیری ازلحاظ آماری تفاوت معنادار وجود نداشت .
با توجه به مطالب بیان شده سؤال اصلی تحقیق این است که آیا برنامه دوره تحکیم سواد در تثبیت آموخته های سوادآموزان تحت پوشش تأثیر داشته است ؟ روش شناسی روش گاهی اوقات مطالعاتی وجود دارد که در آنها یک متغیر وابسته وجود دارد و هر آزمودنی در سطوح مختلف مورد اندازه گیری قرار میگیرد.
نتایج استنباطی سؤال اول : آیا دوره تحکیم سواد بر تثبیت مهارت خواندن سوادآموزان تحت پوشش تأثیر داشته است ؟ برای تحلیل واریانس یک عاملی با تاکید بر مطالعۀ درون آزمودنیها (اندازه گیریهای مکرر) اثر عامل سه آزمون بر اساس چهار آماره اثر پیلایی، لاندای ویلکز، اثر هتلینگ و بزرگترین ریشه ، با توجه به مقدار sig این آماره ها، سه آزمون تفاوت معنادار با هم دارند.
سؤال دوم : آیا دوره تحکیم سواد بر تثبیت مهارت نوشتن سوادآموزان تحت پوشش تأثیر داشته است ؟ برای تحلیل واریانس یک عاملی با تاکید بر مطالعۀ درون آزمودنیها (اندازه گیریهای مکرر) اثر عامل سه آزمون بر اساس چهار آماره اثر پیلایی، لاندای ویلکز، اثر هتلینگ و بزرگترین ریشه ، با توجه به مقدار sig این آماره ها، سه آزمون تفاوت معنادار با هم دارند.
New literacies, reading research, and the challenges of change: A deictic perspective of our research worlds.
Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42, 4-7.