Abstract:
جناس یکی از مهمترین انواع بدیع لفظی است که اختلاف معنا و اشتراک لفظ، دو رکن یا دو شرط تحقق نوع تام آن است. ولی تا کنون بنا به دلایل مختلفی به آن اندازه که درباره همسانی لفظی دو واژه متجانس بحث شده، به ناهمسانیشان در معنا وقعی نهاده نشده است تا همچنان مشخص نباشد در میان انواع معنا (حقیقی، مجازی، منقول و ...) کدام معنا مراد است و مقصود از اختلاف معنا چیست و به چه میزان باید باشد. در این پژوهش، که با روشی توصیفی ـ تحلیلی نگاشته شده است، تلاش میشود تا با کمک از میراث بلاغی فارسی و عربی، هم خاستگاه جناس تام با توجه به دیدگاه زبانشناسان و لغویان گذشته و پژوهشگران معاصر بررسی و هم مشخص شود که در این گونه ازجناس چه نوع معنایی مقصود است. مهمترین یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که میتوان اختلاف و تفاوت در همه انواع معنا را برای شکلگیری جناس تام در نظر داشت، البته با ذکر این شرط که ارزش زیباشناختی و ادبی هر یک با معیاری دقیق روشن شده باشد.
The pun is one of the most important types of rhetorical figures. Two pillars or two conditions for the realization of an absolute pun include both the same spelling and sound and different meanings. Although the verbal similarity of two homonymic words has been discussed so far، the semantic dissonance of the two words has not yet been taken into account for various reasons. Therefore، it is not yet lucid which of the different meanings of a word is of interest and what the meaning difference is. In the current study، the descriptive-analytical method was used to both investigate the origin of absolute pun according to the views of past linguists and lecturers and contemporary scholars and determine what kind of meaning is intended in this type of pun in line with the rhetorical heritage of Persian and Arabic. An absolute pun is made by two words which are the same in type، grammatical number، ordering، and morphology of phonemes and includes several modes: both words are simple and morphologically similar (Momathel i.e.، similar) or not similar (Mostawfi i.e.، absolute)، one or both words are compound words (Marfovv: darned by، Molaffaq: combined). The meaning difference is controversial only in the first two types and is clear in two other types، which are not the subject of this study. The processes of homonym and polysemy lead to verbal similarities and semantic differences amongst words. Ancient and contemporary linguists believe there are a variety of causes for polysemy، but past linguists unlike nowadays’ logicians، fundamentalists، and semanticists do not distinguish such causes and consider all polysemies as homonyms. The attitude of past linguists has been found in absolute puns، so the type of meaning difference has been remained ambiguous. The origin and scope of absolute puns can be revealed through investigating the ideas of rhetoric scholars، evidence in oratory books، and aesthetic evaluation of types of meaning. Rhetoric scholars’ ideas and evidence in oratory books demonstrate there are two ideas on the origin and scope of absolute puns: polysemies and homonyms، regardless of the effect of types of meaning on the exquisiteness of absolute puns. The assessment of the effect of types of meaning on the exquisiteness of absolute pun according to the intensity of meaning differences introduce the following ordering: verbal transformation، reinstating، deletion، forwarding meaning، metaphor، changing usage، primary and secondary meaning، and sub-layers of meaning. The results of the present study depicted that the absolute pun in the past was influenced by the perspective of linguists، so nowadays it can be influenced too. In other words، its origin and scope can comprise polysemies and homonyms. Considering this issue، the assessment of absolute pun examples is necessary. Therefore، the intensity of meaning differences can be chosen as a good standard for categorizations. Eventually، the pun can be a two-dimensional (i.e. literal- semantic) figure of speech.
Machine summary:
3. الجناسالتام فیالقرآن، محمد احمدالغمراوی: این محقق علت کم بودن جناس تام را در نظر بدیعیان، محدود کردن اختلاف معنای واژگان متجانس در معنای حقیقی میداند و معتقد است: اگر دایره اختلاف معنا را از معانی حقیقی واژهها فراتر ببریم و معنای مجازی، بافتی و فرعی را هم در به وجود آمدن جناس تام دخیل بدانیم، به موارد بیشتری از این گونه از جناس در قرآن کریم دست خواهیم یافت (1372: 172-175).
نوع اختلاف معنا در جناس تام از نظر بدیعپژوهان گذشته از مطالب پیشین روشن شد که یک واژه میتواند از راههای گوناگون معانی گوناگون به دست آورد؛ به عبارت دیگر، وقتی یک واژه معانی گوناگون داشته باشد یا در معانی گوناگون به کار رود، علت و مرجع هر یک از این معانی مختلف است؛ یعنی لایههای معنا، تغییر در کاربرد، تغییر در لفظ و تلفظ دو یا چند واژه، تحول معنایی، و داشتن معانی فرعی موجب میشود یک واژه معانی مختلف کسب کند و در دلالتهای مختلف به کار رود، که اگر این واژه دو بار یا بیشتر در سخن تکرار شود و در هر تکرار به یک معنای دیگر دلالت کند، ظرفیت به شمار آمدن جناس را دارا میشود.
بدیعیان گذشته در اینکه این گونه معانی موجد جناس باشد به دیده تردید نگریستهاند و مانند معنای مجازی گروهی آن را تأیید و گروه دیگر آن را رد کردهاند؛ برای نمونه درباره این بیت ابوتمام: أظنالدمع فی عینی سیبقی رسوما من بکائی فیالرسوم (ابوتمام، 1994: 2/77) ابنالأثیر میگوید: نمیتوان رسوم را در این بیت جناس به شمار آورد؛ چون بین آنها اختلاف معنایی وجود ندارد؛ در حالی که در جناس تام اختلاف معنایی شرط است (بیتا: 101).