Abstract:
مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان باید در زمینة حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر متغیر میانجی تجربه بر رابطه مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران با وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی بود. روش تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق مشتریان باشگاههای شهر سنندج بودند. به روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای تصادفی ساده 390 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای تجربه مشتری سندرسون و لیان (2011)، مسئولیتپذیری کارول (2004) و پرسشنامه وفاداری رفتاری گلادن و فانک (2001) و وفاداری نگرشی فینک (2003) بهمنظور جمعآوری دادهها استفاده شد. پردازش دادهها با استفاده از مدل رگرسیون سلسلهمراتبی انجام گرفت. نتایج نشان داد متغیر میانجی تجربه، تاثیر مثبت و معناداری بر رابطه مسئولیتپذیری با وفاداری دارد. بنابراین مدیران از طریق پایبندی به تعهدات اجتماعی میتوانند با ایجاد فضایی پر از اعتماد سازمان را به سمت انباشت سرمایه و سوددهی هدایت کنند.
Social responsibility is a collection of duties and commitments the organization should undertake to preserve, treat and help the society in which it operates. The aim of this study was to investigate the effect of experience mediator on the relationship between manager's social responsibility and customer loyalty in sport clubs. The research method was correlation- survey. The statistical population consisted of customers of sports clubs in Sanandaj city. 390 subjects were selected as the sample by single-stage cluster simple random sampling method. Data were collected by Customer Experience Questionnaire (Sanderson and Lian, 2011), Responsibility Questionnaire (Carroll, 2004), Behavioral Loyalty Questionnaire (Gladden and Funk, 2001) and Attitudinal Loyalty Questionnaire (Fink, 2003). Data were analyzed using hierarchical regression model. The results showed that experience mediator had a significant and positive effect on the relationship between responsibility and loyalty. So, managers can lead the organization to capital and profitability by creating an atmosphere of trust and commitment to social obligations.
Machine summary:
به نظر می رسد که توجه و اجرای این مسئولیت خطیر در سطح جامعه مزایای دوسویه ای برای توسعة ورزش کشور و حتی بنگاه های اقتصادی مرتبط با ورزش در کشور رقم خواهد زد که می تواند سبب میل و رغبت عمومی به ورزش ، کسب سود در این سازمان ها، ارتقای اعتماد و اطمینان طرف های ذی نفع ، تقویت وجهة عمومی و وفاداری مشتری شود.
این تحقیق در پی تعیین نقش تجربه بر رابطة بین مسئولیت پذیری اجتماعی مدیران با وفاداری مشتریان است .
یافته های این تحقیق با نتایج پژوهش خلیلی و همکاران (١٣٩٣) که نشان داد سه مؤلفة مسئولیت اقتصادی ، قانونی و اخلاقی از مسئولیت های اجتماعی شرکت های ورزشی بر وفاداری اثرگذار است ، همخوانی دارد (٢).
Onlaor and Rotchanakitumnuai (٢٠١٠) همسوست ؛ آنان در پژوهش های خود به این نتیجه رسیدند که بین مسئولیت اقتصادی و رفتار مصرف کنندگان از جمله وفاداری آنها ارتباط معناداری وجود دارد (٢٤).
از سوی دیگر، مسئولیت اجتماعی همه جانبه و فراگیر است و باید در حل معضلات اجتماعی جامعه نمود یابد و به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت توانمند کردن باشگاه ها و هیأت های ورزشی در سطح اجتماع مدنظر قرار گیرد، زیرا مطابق با نتایج تحقیقات مختلف CSR یک مؤلفة کلیدی از جعبه ابزار بازاریابی است که عملکرد و خوشنامی سازمان را بهبود می بخشد و در همان زمان به تحقق اهداف ارزشمند کمک می کند (١٨).
"Impact of Corporate Social Responsibility on Customer loyalty And Purchase Intention, International Islamic University".
"Corporate social responsibility, benchmarking , and organizational performance in the petroleum industry: A quality management perspective".
"Enhancing Customer Loyalty towards Corporate Social Responsibility of Thai Mobile Service Providers, World Academy of Science.