Abstract:
در پژوهش حاضر، عوامل موثر بر پذیرش فناوریهای جدید اطلاعات در اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان براساس مدل TAM در قالب سازههای مدل پذیرش فناوری بررسی شد. سازههای این مدل در این تحقیق درک از آسانی استفاده، درک از مفید بودن، نگرش نسبت به استفاده و تمایل رفتاری نسبت به استفاده بهعنوان متغیرهای مستقل بودند که بر متغیر وابسته استفاده از فناوری اطلاعات تاثیر میگذارند. جامعة آماری 143 نفر از کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان و اصفهان بودند. نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام گرفت و براساس اطلاعات جدول تعیین حجم نمونه کرجسی مورگان 105 نفر بهصورت تصادفی از بین کارکنان انتخاب شدند. روش انجام پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه است که روایی آن به تایید استادان و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان رسید و آلفای کرونباخ هر یک از مولفههای پرسشنامه بیش از 7/ 0 بود که نشاندهندة میزان مطلوب بودن پیوستگی درونی پرسشنامه است. دادههای جمعآوریشده براساس آزمون t تکمتغیره، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیر «نگرش نسبت به استفاده» بیشترین تاثیر را در پذیرش فناوری اطلاعات از نظر کارکنان اداره کل ورزش و جوانان داشته است.
This study aimed at evaluating the factors influencing the acceptance of new information technology in Sport and Youth general office in Isfahan province based on the Technology Acceptance Model (TAM). This model consisted of these headings: perceived of usefulness, perceived of ease of use, attitudes towards use and intention to use considered as independent variables which influenced the information technology usage as a dependent variable. The population consisted of 143 employees of Sport and Youth general office in Isfahan province. 105 subjects were selected randomly based on the Krejcie and Morgan Table as the sample. The study was a survey and the data were collected by a questionnaire. The validity was confirmed by professors and experts of Sport and Youth general office in Isfahan province. The Chronbachs alpha was above 0.7 for each item showing a desirable internal consistency of the questionnaire. Data were analyzed by one-variable t test, independent t test, analysis of variance and Tukey post hoc test using SPSS software. The results showed that the variable of attitude towards use had the most influence on information technology acceptance from the employees viewpoints.
Machine summary:
یافته های این تحقیق با تمام یا بخشی از یافته های محققان از جمله مطالعات داخل کشور از جمله میرحسینی (١٣٨٢)، عابسی (١٣٨٢)، محقر و شیرمحمدی (١٣٨٣)، شیخ شعاعی (١٣٨٤)، طالقانی (١٣٨٤)، هراتی (١٣٨٦)، جنیدی و بشیری (١٣٨٦)، رشیدی (١٣٨٧)، قربانی زاده (١٣٨٧)، باقری (١٣٨٨)، حبیب پور (١٣٨٨)، یعقوبی (١٣٨٨)، اسماعیل پور (١٣٨٩)، احمدی ده قطب الدینی (١٣٨٩)، احمدی و جدیدی (١٣٨٩)، حسن پور (١٣٩٠)، خراسانی و همکاران (١٣٩٠)، سلیمانی (١٣٩٠)، میرابی (١٣٩٠)، رضایی دولت آبادی (١٣٩١) (٢١-١)، آجزن (١٩٨٠)، دیویس و همکاران (١٩٨٩)، دیلون و موریس ١ (١٩٩٦)، روز و استراب ٢ (١٩٩٨)، استارک ودر و والین ٣ (١٩٩٩)، چانگ و همکاران ٤ (٢٠٠٠)، القحطانی ٥ (٢٠٠١)، لگریس ٦ و همکاران (٢٠٠٣)، پن ٧ و همکاران (٢٠٠٣)، مک کوی ٨ و همکاران (٢٠٠٧)، آورویج ٩ (٢٠٠٨)، لی و کیم 10 (٢٠٠٩)، انجینا١١ (٢٠٠٩)، پارک ١٢ (٢٠٠٩)، لیو١٣ و همکاران (٢٠١٠)، رامان ١٤ (٢٠١١)، رونی و همکاران (٢٠١١)، کواک و مک دانیل ١٥(٢٠١١)، پارک ١٦ و همکاران (٢٠١٢)، لیم و تینگ ١٧ (٢٠١٢)، هور و همکاران (٢٠١٢) همسوست (٢٥-٢٤ و ٣٦-٢٨ و ٤٦-٣٨) و تنها با نتیجۀ پژوهش مک کوی و همکاران (٢٠٠٧) مغایرت دارد.
نتایج مذکور با نتایج تحقیق محقر و شیرمحمدی (١٣٨٣)، جنیدی و بشیری (١٣٨٤)، شیخ شعاعی (١٣٨٤)، قربانی زاده (١٣٨٧)، رشیدی (١٣٨٧)، باقری (١٣٨٨)، احمدی و جدیدی (١٣٨٩)، آبادی و همکاران (١٣٩٠)، رضایی دولت حسن پور (١٣٩٠)، خراسانی (١٣٩٠)، میرابی (١٣٩٠) (٥-٣، ١١-٧، ١٣و ١٩-١٨)، دیویس و همکاران (١٣٨٩)، روز و استراب (١٩٩٨)، القحطانی (٢٠٠١)، پن و همکاران (٢٠٠٣)، آوروج (٢٠٠٨)، انجینا (٢٠٠٩)، رامان (٢٠١١)، رونی و همکاران (٢٠١١)، کواک و مک دانیل (٢٠١١)، پارک و همکاران (٢٠١٢) و هور و همکاران (٢٠١٢) همسوست (٤٥-٤٢، ٢٨، ٤٠-٣٩، ٣٢-٣١، ٢٨، ٢٥-٢٤) و احتمالا به این دلیل با یافته های احمدی ده قطب الدینی (١٣٨٩) همسو نبوده که جامعۀ آماری دانشجویان رشتۀ کامپیوتر بودند و از قبل با فناوری اطلاعات آشنایی داشتند و درک از آسانی استفاده تأثیری بر پذیرش فناوری اطلاعات نداشته است و به طبع آن مؤلفۀ نگرش نسبت به استفاده نیز نتوانسته از امتیاز خوبی برخوردار شود (٢).