Abstract:
گام اول برای اشاعه و ترویج اقتصاد مقاومتی در جامعه، آگاهی و فهم درست از این مفهوم است که از طریق گفتمان درجامعه صورت می گیرد. رسانه ها می توانند فضای گفتمانی بین مردم و دولت را فراهم سازند، مردم را به مشارکت دعوت و حتی به مطالبه مردمی از مسئولین نظام تبدیل کنند. متاسفانه با وجودی که مدت مدیدی از زمان ابلاغ خطوط کلی اقتصاد مقاومتی می گذرد، اما همچنان بحث بر سر اهمیت کارکرد و نقش رسانه هاست. این انتظار از آنجا نشات می گیرد که مطابق ماده 21 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی: «تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن، به ویژه در محیط های علمی، آموزشی و رسانه ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی باید صورت گیرد». به این منظور، اخبار اقتصادی سال 1394 منتشرشده در 23 خبرگزاری و سایت خبری مورد تحلیل محتوا قرار گرفت و مشخص شد که خبرگزاری ها و سایت های خبری ـ تحلیلی مفاهیمی مانند «گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی»، «اصلاح و تقویت نظام مالی»، «اقتصاد دانش بنیان»، «دیپلماسی در خدمت اهداف اقتصادی»، «تولید محصولات راهبردی»، «رصد برنامه تحریم»، «مشارکت عمومی در اقتصادی»، «شفاف سازی اقتصادی»، «توسعه کارآفرینی» و «تقویت فرهنگ جهادی در اقتصاد» را با فراوانی منتشرکرده و در این زمینه ها تولید محتوای بیشتری داشته اند.
Machine summary:
"به این منظـور، اخبـار اقتصـادی سـال ١٣٩٤ منتشرشـده در ٢٣ خبرگزاری و سایت خبری مورد تحلیل محتوا قرار گرفت و مشـخص شـد کـه خبرگـزاری هـا و سایت های خبری ـ تحلیلی مفاهیمی مانند «گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی »، «اصلاح و تقویـت نظام مالی »، «اقتصاد دانش بنیان »، «دیپلماسی در خدمت اهداف اقتصادی »، «تولید محصـولات راهبردی »، «رصد برنامه تحریم »، «مشارکت عمومی در اقتصادی »، «شفاف سـازی اقتصـادی »، «توسعه کارآفرینی » و «تقویت فرهنگ جهادی در اقتصاد» را با فراوانـی منتشـرکرده و در ایـن زمینه ها تولید محتوای بیشتری داشته اند.
برای این کار، ساخت گفتمان از سوی نهادهای آموزشی ، پژوهشی و ازهمـه مهـم تـر نقش آفرینی رسانه های جمعی امری ضروری است ، چرا که افـزایش درک عمـومی جامعـه درخصوص مفهوم مقاومتی شدن اقتصاد اسـت کـه باعـث ایجـاد زمینـه هـای اجرایـی آن از سوی برنامه ریزان و مجریان می شود (قاسمی ، ١٣٩٥: ٤٢).
در نهایـت سیاسـت گـذاران اقتصـاد مقـاومتی بایـد در قالـب کارگـاه هـای آموزشـی ، نشست های تخصصی و جلسـات مشـارکتی مـواردی نظیـر مفـاهیم اساسـی ، مسـئولیت هـا و ماموریت های رسانه ای درخصوص اقتصاد مقـاومتی را بـا توجـه بـه رویکردهـای رسـانه ای ، راهبردهای رسانه ای ، الگوها و سبک های روزنامه نگاری بیان شده در این مقاله برای سطوح مختلف فعالان رسانه ای از سطح سیاسـت گـذاری تـا حـوزه اجرایـی تشـریح کـرده و ابتـدا شناخت و سپس بصیرت همسانی نسبت به گزاره های اقتصاد مقـاومتی ارائـه کننـد تـا زمینـه تحقق نقش رسانه ها در حوزه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی فراهم شود."