Abstract:
عرفا در سیر و سلوک نفسانی خود مراتب و مقاماتی را طی میکنند که هر کدام از آن مراتب، آثار خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه عارف وقتی به مشاهدات قلبی رسید و تمثلات رنگین برای او حاصل شد، این تمثلات از مرتبه و مقام او حکایت میکند. رنگ از جمله عناصر مهم در زبان نمادین عرفان است که عرفا برای تحلیل معارف و حقایق بهکار میگیرند. سالک در مسیر حرکت معنوی خود رنگهای مختلف و متفاوتی را شهود میکند که به ظاهر در تضاد و تناقض با هم هستند. از طرفی در روانشناسی رنگها، هر رنگ اثر روانی و معرفتی خاص خودش را دارد که گاهی در تضاد با هم میباشند و دو نوع حالت متضاد با هم را برای سالک به ارمغان میآورند. اکنون این پرسش مطرح میشود که با توجه به روانشناسی رنگها، آیا ممکن است عارف در یک مقام، دو حالت متفاوت و متناقض برای او حاصل شود؟ و این حکایت از شطحگویی او دارد یا باید به گونهای دیگر به تحلیل آن پرداخت؟ ما در این پژوهش با بیان بعضی از این وقایع در صددیم به تحلیل این تمثلات بپردازیم؛ به این صورت که سالک در ابتدای سلوک در مقام تلوین بوده، هر کدام از اسما و صفات الاهی با رنگ خاص خود بر او جلوهگری میکند؛ از طرفی تناسب و هماهنگی بین رنگهای متفاوت، عارف را از لذت شهود اسما و صفات به لذت شهود ذات حق سوق میدهد. با رسیدن به مقام تمکین عارف به عبادات و اذکارخود توجهی نمیکند و رنگها دیگر برای او جلوهای ندارد و به مقام فنا و شهود ذات حق رسیده که با نور و رنگ سیاه خودش را نشان میدهد؛ لذا تمثلات رنگی مختلف که در آنِ واحد برای عارف شهود میشود، حکایت از مقام او میکند و اینکه در ابتدای سلوک است نه اینکه تناقضگویی و شطح از او سر زده باشد.
The mystics go on their own paths and authorities، each of which has its own works، including the fact that when the mystic arrived at the contemplation of heart and received a colorful representations for him، this representations informs the state and his position. Color is one of the most important elements in the symbolic language of mysticism، which mystics use to analyze the teachings and the realities. The traveller intuits through his spiritual path different colors، which appear to contradict each other. On the other hand، in the psychology of colors، each color has its own psychological and epistemological effect، which sometimes contradicts each other and brings two opposing forms together for the traveller. Now، the question arises as to the psychology of colors، is it possible for mystic in a position to arrive at two different and contradictory modes? And does this have an account of his ecstatic or it has to analyze it in another way?In this study، by expressing some of these events، we are going to analyze these figures; in the way that the traveller was at the beginning of the journey has been on state of "change and turning from one state to another" (talvin)، each of Divine Name and Attributes are unveil for him by his own specific color. on the other hand، the prportionlity and harmony between the different color leads the mystic to the pleasure of the intuition of the Divine Names and Attributes to the pleasure of the intuition of the Divine Essence. He does not pay attention to his worship and prayer when he reaches the state of stability (tamkin) and the colors are no longer visible to him، and he has come to the state of annihilation and the intuition of Divine Essence، which shows with black light and color; therefore، various colored representations that at the same time intuitioned by the mystic، tells of his state، and that he is at the beginning of the journey rather than being contradicted and ecstatic by him.