Abstract:
هدف این مطالعه بررسی میزان تأثیر و تعامل سازهها و زیرمجموعههای «الگوی توسعۀ پایدار اخلاق حرفهای حسابداری» است که نمازی و همکاران [26] ارائه کردهاند؛ بنابراین، مطالعۀ پیشرو از نوع پژوهشهای ترکیبی کیفی و کمّی است که با استفاده از «فن دیمتل» انجام میشود. بررسی موضوع در سال 1395 از طریق روش دیمتل و ارسال پرسشنامه به 15 نفر از افراد متخصص و باتجربۀ دانشگاهی و حرفهای در حوزۀ اخلاق حسابداری صورت گرفت. یافتهها نشان داد مهمترین عوامل تأثیرگذار در الگوی توسعۀ پایدار اخلاق حسابداری، شامل این موارد است: سازۀ فردی: ایمان و توکل به خدا، خوشبینی و پرهیز از جانبداری. سازۀ اجتماعی: اعتمادآفرینی، وجدان کاری، علاقه به کار، تلاش برای جبران اشتباهها، توجه به کرامت انسانی و احترام متقابل. سازۀ اقتصادی- سازمانی: حفظ حیثیت حرفهای، تلاش برای کاهش تضاد منافع، مشارکت در تصمیمگیریهای مختلف و هماهنگی با اهداف سازمان، تسلط به قوانین و مقررات، تلاش برای گسترش اخلاق حرفهای و کیفیتگرایی. سازۀ زیستمحیطی: جلوگیری از تخریب محیطزیست و انتشار آلایندههای زیستمحیطی و مسئولیتپذیری و پاسخگویی نسبت به محیطزیست. مهمترین یافتۀ این پژوهش این است که الگوی ارائهشده «فرآیندتعاملی» است، یعنی اجزای آن بر روی یکدیگر تأثیر دارد و با هم تعامل دارند. در نتیجه، برای افزایش سطح اخلاق حرفهای حسابداری، همۀ ابعاد الگو اهمیت دارد تا در افزایش سطح اخلاق حرفهای حسابداری، توازن حفظ شود و همۀ مؤلفهها در راستای هم تقویت شوند و بتوان بهترین بازدهی را از آن دریافت کرد.
Machine summary:
"هدف این مطالعه بررسی میزان تأثیر و تعامل سازهها و زیرمجموعههای «الگوی توسعۀ پایدار اخلاق حرفهای حسابداری» است که نمازی و همکاران [26] ارائه کردهاند؛ بنابراین، مطالعۀ پیشرو از نوع پژوهشهای ترکیبی کیفی و کمی است که با استفاده از «فن دیمتل» انجام میشود.
در این پژوهش به پیروی از «الگوی توسعۀ پایدار اخلاق حرفهای حسابداری» که نمازی و همکاران [26] تهیه کردهاند، میزان تعامل اجزای اخلاقی حسابداران ایران با استفاده از فن دیمتل بررسی میشود.
سازۀ اخلاق فردی عوامل عمومی در این مطالعه، بر اساس مبانی و گامهای روش دیمتل، با استفاده از رابطۀ 4، ابتدا جمع تمامی سطرها و ستونهای ماتریس ارتباط مستقیم محاسبه شد و سپس تمامی مقادیر نگاره بر معکوس بزرگترین عدد از ماتریس ارتباط مستقیم (25/25) ضرب شد تا ماتریس نرمال شود [15]؛ بنابراین داریم: (رجوع شود به تصویر صفحه) نگارۀ (2) ماتریس نرمالشده را نشان میدهد.
الگوی روابط علی معیارهای صفات عمومی (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس یافتههای پژوهش «حفظ حیثیت حرفهای» از بیشترین تأثیرگذاری (657/9)، تأثیرپذیری (523/9) و بیشترین میزان تأثیر و تأثر و تعامل (180/19) برخوردار است.
یافتههای پژوهش در سازۀ فردی "الگوی توسعۀ پایدار اخلاق حرفهای حسابداری» نشان داد در عوامل عمومی، «ایمان و توکل به خدا» از بیشترین تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و تعامل برخوردار است.
یافتههای سازۀ زیستمحیطی نشان داد «جلوگیری از تخریب محیط زیست و انتشار آلایندههای زیستمحیطی» بیشترین میزان تأثیرگذاری را داراست و «مسئولیتپذیری و پاسخگویی نسبت به محیطزیست» نیز از بیشترین میزان تأثیرپذیری و تعامل برخوردار است؛ بنابراین، لازم است به متغیرهای شناساییشدۀ این پژوهش در اخلاق حرفهای ایران، توجه ویژه مبذول شود."