Abstract:
بیان مسئله در زندگی نوین، پارکها به عنوان عمده ترین فضای شهری، نقش مهمی در زندگی اجتماعی شهرنشینان دارند. تحولات اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اخیر، رویکردهای گوناگونی در تجربه صدسال پارکسازی درنظام شهرسازی و مدیریت شهری نوین ایجاد کرد. برای شناخت پارکهای هر دوره باید ریشه خصلتهای آن را در زمینههای زمانه آن جستجو کرد. کشف نحوه تاثیر اندیشهها و الگووارههای فکری حاکم بر طراحی پارکهای معاصر از زمان پهلوی تا کنون بر کالبد پارکها سوال اصلی است که یافتن پاسخ آن میتواند برای هر تصمیم گیری معاصر راهگشا باشد.● هدفاین تحقیق با مشخصکردن عوامل تاثیرگذار و بررسی فراز و فرود آنها و تحلیل شیوه تاثیرگذاری آنها در کالبد پارک راهنمای خوبی برای مدیران شهری، برنامهریزان و طراحان پارکها در آینده خواهد بود و میتواند مبنایی برای تصمیمسازی در این حوزه تلقی شود.● روش تحقیقروش تحقیق به صورت تطبیقی و تحلیلی در بستر تاریخپژوهی معاصر و مصداقپژوهی است. شهر تهران به دلیل داشتن محوریت درتحولات، بستر مکانی این پژوهش انتخاب شده است. دراین تحقیق، پنج رویکرد و دوره متمایز پارکسازی (یک دوره پهلوی وچهار دوره جمهوری اسلامی) معرفی و پارکهای کلیدی و مورد توجه الگویی آنها به عنوان مبنا در نظر گرفته شده اند. در ابتدا تحولات کالبد پارکها بررسی شده و سپس متغیرهای زمینهای (مبانی اجتماعی،سیاسی و اقتصادی و فرهنگی) دورههای مختلف به صورت تطبیقی مورد بررسی قرارگرفته و چگونگی سازگاری تحولات کالبد پارکها با 4متغیر زمینه ذکر شده، مشخص میشود.● نتیجهگیریدر روند بررسیها، تمایزات کالبدی قابل توجهی بر پارکها با تفاوت در سطح و نوع زیباییشناسی و فرهنگ بهره برداری آنها قابل تشخیص است. پارکسازی اولیه مانند پارک شهر بیشتر جنبه اقلیمی و خنککنندگی با تاکید بر الگوی باستانگرایی مدنظر بوده است. طراحی پارکهای پهلوی دوم، ارگانیک و بیشتر جنبه تفرجی و روابط جدید اجتماعی داشته است. در پارکسازی اوایل انقلاب به جنبه خدماتی و کارکردی پارک و در ادامه در پارکهایی مانند : پارک گفتگو توجه به ابعاد فرهنگی بیشتر شده و سپس به جذابیت بصری پارکها اهمیت داده شده است. پس از آن، پارکهای عظیمی در جنوب شهر درجهت عدالتمحوری ایجاد شد. به این ترتیب اولویت اصلی در سیر تحولات گونهها، حساسیتهای اقلیم و کارکرد، فرهنگ، زیباییشناسی و عدالت اجتماعی بوده است. با اینحال زمینهها و شرایط گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عوامل مستقیم و تاثیرگذاری هستند که الگوی پارک در هر دوره را مستقیما تحت تاثیر قرار میدهند. و قبض و بسطی شامل سادگی پس از اوایل انقلاب و تجمل گرایی بعد از آن در سیر تحول پارکسازی ایران بر این مبنا قابل تفسیر است.
Machine summary:
"مراحل مذکور زمینه ساز پاسخ به این پرسشاصلی است که : "از میان دو نگاره متعلق به کمال الدین بهزاد و رضاعباسی، کدام یک میزان بیشتری از تناسب با متن حکایت مرجع و نوآوری را در اثر خویش بهکاربرده اند؟" پژوهش فرضیه محور حاضر با روش توصیفی– تحلیلی و با رویکرد تطبیقی با نظر به مبانی بینامتنیت به انجام رسیده است یافته های پژوهش حاضر گویای آن است که هر دو هنرمند میزان قابل توجه و تقریبا برابری از نوآوری و همچنین تعهد نسبت به داستان مرجع را در آثار خویش بهکاربرده اند، لیکن بر اساس مشخصه های اصلی، نگاره رضا عباسی بازتاب رساتری از داستان مربوط به نگاره خود را دارد.
البته تأکید او بیشتر بر نگارگری است و تصاویر اغلب از این حوزه است )مقدم اشرفی،1367(، از موارد دیگر مقاله مولوی ناقچی و شمس آبادی) 1392( است که با عنوان «پیوند میان شعر و هنر نقاشی» حاوی اطلاعات خوب، اما مختصر در مورد این دو حوزه است، مهم ترین نتایج حاصل شده در این پژوهش گویای تشابه مبانی دو حوزه شعر و نقاشی با توجه به شاخصههایی همچون احساس هنرمند و ترکیب هر دو حوزه از ریزعناصر هنری است )مولوی ناقچی و شمسآبادی،1392(، همچنین مقاله اردلان جوان) 7831( که با عنوان «ادبیات و نقاشی دو جلوه از یک حقیقت»، به چاپ رسیده، با بهره گیری از منابع اصلی چون کتاب مقدم اشرفی، به مطالعه عناصر اصلی دو حوزه پرداخته است و مهم ترین یافته های ان نشان از این مورد دارد که دو حوزه ادبیات و نقاشی با توجه به امکانات و محدودیت های خود هر یک به نوعی بازتاب دهنده اصل موضوع و حقیقت است )اردلان جوان،7831(."