Abstract:
هویت ملی یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد است. با توجه به نقش و اهمیت هویت در
شکوفایی ویژگیها و قابلیتهای مختلف افراد، به ویژه در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوّم که در
مرحله حساس رشد هویت خود به سر میبرند، این تحقیق تلاش کرده است تا تصویری روشن و دقیق از
وضعیت هویت ملی دانش آموزان دوره ی متوسطه دوّم و عوامل تاثیرگذار بر آن را فراهم نماید. پژوهش
حاضر با شیوه پیمایشی و کتابخانه ای و از تکنیک پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته و جامعه آماری
آن کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوّم شهرستان قشم در سال ١٣٩٥ بوده که ازاین تعداد
٣٨٥ نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری خوشه ای طبقه ای انتخاب شده اند. نتایج تحقیق
نشان میدهد که شیوههای تدریس، شخصیت معلمان، محتوی کتب درسی و برنامههای پرورشی مدرسه
در هویت ملی دانش آموزان تاثیر دارد. متغیرهای رضایت و تایید دیگران و میزان اعتماد به نفس،
پایبندی به دین اسلام، آگاهی از نمادهای ملی، پایبندی به مناسک ملّی و مشارکت اجتماعی بر هویت
دانش آموزان تاثیرگذار بوده است. بین هویت ملی دانش آموزان و رشته تحصیلی و پایه تحصیلی آنها
رابطه معنی دار وجود داشت و میزان تاثیرگذاری آموزش و پرورش در هویت ملی دختران بیشتر از
پسران میباشد. جدول رتبه بندی تاثیر مولفه های چهارگانه در هویت ملی دانش آموزان که با استفاده از
آزمون فریدمن تنظیم گردیده نشان میدهد تاثیرگذاری مولفههای چهارگانه در هویت ملی به ترتیب
شخصیت معلمان، شیوه های تدریس معلمان، محتوای کتاب های درسی و برنامه های پرورشی مدارس
میباشد.
Machine summary:
پژوهش حاضر با شيوه پيمايشي و کتابخانه اي و از تکنيک پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفته و جامعه آماري آن کليه دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه دوم شهرستان قشم در سال ١٣٩٥ بوده که ازاين تعداد ٣٨٥ نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گيري خوشه اي طبقه اي انتخاب شده اند.
هدف اين تحقيق بررسي مولفه هاي موثر در شکل گيري هويت ملي دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان قشم مي باشد.
کلانتري و همکاران در بررسي تأثير مؤلفه هاي آموزش و پرورش در شکل گيري هويت ملي دانش آموزان دوره متوسطه شهر مازندران نشان داده اند که شيوه هاي تدريس ، شخصيت معلمان ، محتواي کتب درسي و برنامه هاي پرورشي مدرسه در هويت ملي دانش آموزان تأثير دارد (رضايي کلانتري و همکاران ، ١٣٩٠).
تحقيق صادق زاده و منادي (١٣٨٧) نيز نشانگر آن است که محتواي کتب درسي تاريخ و فارسي دوره متوسطه رشته علوم انساني به طور متعادل و متوازن به نمادهاي هويت ملي توجه نکرده است و محتواي اين کتب ، نميتواند نقش چندان مؤثري در تقويت و پرورش هويت ملي دانش آموزان ايفا کند.
يافته هاي پژوهش بررسيهاي انجام شده نشان داد که هويت ملي با ميزان اعتماد به نفس ، رضايت از خود، مشارکت گروهي ، مورد تأييد ديگران بودن در دانش آموزان دوره ي متوسطه دوم طبق آزمون تحليل واريانس رابطه معني دار وجود دارد.