Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش : پایانه های مسافربری برون شهری، یکی از مراکز مهم ارائه دهنده خدمات شهری و زیر نظر شهرداریها بوده که نقش مهمی در مدیریت شهری بر عهده دارند. در پایانه ها، یک دسته بندی میتوان از استفاده کنندگان آنها، به سه حالت «مسافران ، رانندگان ، غرفه داران » انجام داد. در این تحقیق ، جامعه آماری غرفه داران در سه پایانه مسافربری برون شهری در مشهد (امام رضا، معراج ، راه ابریشم )، مد نظر قرار گرفت و نظرات آنان در خصوص میزان رضایت و کیفیت «خدمات ، امکانات و استاندارهای طراحی ساخت این پایانه ها» با کمک ابزار پرسشنامه ، بررسی گردید. هدف بررسی سطح کیفیت خدمات در پایانه های مسافربری شهر مشهد از دیدگاه غرفه داران و بررسی نظرات و دیدگاه های انان در این خصوص میباشد. روش پژوهش : پژوهش حاضر از نظر روش کاربردی و از حیث اجرا پیمایشی بوده و با مشورت کارشناسان و بررسی اسنادی و امکانات و استانداردهای طراحی و ساخت پایانه ها» تقسیم و بر مبنای آن پرسشنامه تدوین و موارد مرتبط از غرفه داران ، مورد سوال قرار گرفت . یافته ها: نتایج نشان داد که از دیدگاه غرفه داران ؛ در پایانه امام رضا (ع ) مواردی که نیاز به افزایش کیفیت دارند شامل موارد «سرویس بهداشتی، نمازخانه ، پارکینگ ، تجهیزات مورد نیاز غرفه داران ، امنیت ، دوربین های نظارتی، استاندارد ایمنی، محوطه سازی مناسب ، سالن های مناسب ، مناسب بودن طراحی پایانه ، صندلیهای مناسب ، دسترسی راحت به معابر اصلی»، میباشند. در پایانه معراج ، بیشترین نارضایتی در کیفیت گزینه های «نمازخانه ، امنیت ، دوربین های نظارتی، آرامش روانی در محیط ، برخورد مسئولانه کارکنان ، محوطه سازی مناسب ، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، سرویس بهداشتی، سالن های مناسب ، مناسب بودن طراحی پایانه ، صندلیهای مناسب ، دسترسی راحت به معابر اصلی»، وجود دارد. در پایانه راه ابریشم ، سطح کیفی گزینه های «سرویس بهداشتی، نمازخانه ، تجهیزات موردنیاز غرفه داران ، تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، محوطه سازی مناسب ، ارامش روانی محیط ، استانداردهای ایمنی، امنیت ، عدالت در واگذاری غرف ، دوربین های نظارتی، رضایت از اجاره ، رضایت از نحوه دریافت قبوض ، برخورد مسئولانه کارکنان ، صندلیهای مناسب ، سالن مناسب ، طراحی مناسب ، دسترسی راحت به معابر اصلی»، نیاز به برنامه ریزی جهت ارتقاء و کسب رضایت استفاده کنندگان ، خواهد داشت . نتیجه گیری: در این تحقیق ، فعالیت های سازمان پایانه های مسافربری شهر مشهد، در سه دسته قرار گرفت و از غرفه داران در این موارد، سوال شد. بر اساس یافته ها، اگر چه پایانه های مسافربری مشهد دارای تعداد مشخصی از امکانات و خدمات رفاهی هستند و از نظر کمی این امکانات و خدمات ، وجود دارند اما از نظر کیفی نیاز به ارتقاء برخی موارد در آنها محسوس است .
Machine summary:
"در این تحقیق ، جامعه آماری غرفه داران در سه پایانه مسافربری برون شهری در مشهد (امام رضا، معراج ، راه ابریشم )، مد نظر قرار گرفت و نظرات آنان در خصوص میزان رضایت و کیفیت «خدمات ، امکانات و استاندارهای طراحی ساخت این پایانه ها» با کمک ابزار پرسشنامه ، بررسی گردید.
لذا در این تحقیق ، جامعه آماری غرفه داران در سه پایانه مسافربری برون شهری در مشهد (امام رضا، معراج ، راه ابریشم )، مد نظر قرار گرفت و نظرات آنان در خصوص میزان رضایت و کیفیت در سه دسته شامل «خدمات ، امکانات و استاندارهای طراحی ساخت این پایانه ها» با کمک ابزار پرسشنامه ، بررسی گردید.
70(رجوع شود به تصویر صفحه) میزان رضایت از گزینه ها عنوان شده در بخش «خدمات » در نمودار ذیل نشان میدهد که تقریبا در ٤ مورد از ٩ مورد خدمات مورد ارزیابی قرار گرفته ، غرفه داران وضعیت کیفیت این خدمات را مناسب (متوسط و بالاتر از متوسط ) ارزیابی کرده اند و نزدیک به خط شاخص ٦٠ درصد میباشند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) پایانه راه ابریشم در بخش «امکانات » همه گزینه های ذکر شده به جز «پارکینگ مناسب »، همانطور که نتایج نشان میدهد، از آنجا که سطح رضایت درصد بیشتری از غرفه داران ، در سطوح متوسط و پایین تر از متوسط قرار گرفته و بیشتر از دسته دیگر است ؛ نیاز است که در برنامه ریزیها روی این گزینه ها متمرکز شوند و سطح کیفیت آنها ارتقاء یابد."