Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تدوین مولفه های مدیریت آموزشی براساس آموزه های اسلامی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام گرفت. در اجرای این پژوهش، نخست به شناسایی قلمروهــای کارکردی و وظایف مدیریت آموزشــی پرداخته و از میــان آنان ده قلمرو که در کتاب مدیریت آموزشــی و آموزشــگاهی دکتر محمدرضا بهرنگی آمده اســت، مورد اســتناد و مطالعه قرار گرفت. ســپس با بهره گیری از منابع اســلامی، مولفه های موثر در هر یک از قلمروهای ده گانه، شناســایی و به شــیوه دلفی با نظر متخصصان برگزیده شد. به منظور بررســی علمی، کاربردی و اســلامی بودن هر یک از این مولفه ها، نظرات اساتید و دانشــجویان کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، مدیران مراکز آموزشی و علمای علوم دینی، با اســتفاده از پرسش نامه گردآوری شــد. تجزیه و تحلیل نتایج این پژوهش، با اســتفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS صورت گرفت. نتایج پژوهش نشــان داد کــه تمامی مولفه های مســتخرج تحقیق، به میزان خیلی زیــاد و بدون اختلاف معنی دار، مورد تایید گروه های سه گانه مزبور است.
Machine summary:
<FootNote No="392" Text=" با استناد به روایتی که در آن آمدهاست: «هرکس به من کلامی بیاموزد، را بندهی خود ساخته است» و نیز سخنی از امام خمینی که فرمودهاند: «معلمی، شغل انبیاست»"/> 7- (7)- با رعایت اصل «برابری همه آحاد جامعه در برابر قانون»، بر رفتار همگان، نظارتی یكسان داشته باشد.
<FootNote No="393" Text=" با استناد به فرازهایی از نامهی امام علي(علیهالسلام) به مالكاشتر(نامهي 53 نهجالبلاغه_دشتی ) که در آن چنین مرقوم فرمودهاند: «همه در برابر عدالت و قانون خداوند مساوي اند حكومت نيز بايد مردم را در برابر قرآن برابر بداند و احكام را براي همه يكسان اجرا كند.
<FootNote No="408" Text=" با استناد به ترجمه بخشی از ترجمه نامه 53 حضرت امام علي(علیهالسلام)؛ نهج البلاغه- ترجمه مرحوم محمد دشتی(ره)سفارش امام علي(علیهالسلام) به مالك اشترو عنایت حضرت به قانونمداری، عدالتمحوری و نظمگرایي در سيستم مدیریت و رهبريعنوانتوصیهتقسیم اموربخشي از كارها بهگونهاي است كه خود بايد انجام دهي، مانند پاسخ دادن به كارگزاران دولتي، در آنجا كه منشيان تو از پاسخ دادن به آنها درماندهاند.
<FootNote No="435" Text=" با استناد به نامهی امام علي(علیهالسلام) که در آن میفرمایند: «واجعل لکل انسان من خدمک عملا تاخذ به فانه احری الا یتواکلوا فی خدمتک» برای هریک از زیر دستان و کارکنان خود شغل و وظیفه ای خاص و مشخص تعیین کن، تا او را نسبت به همان کار مواخذه و بازپرسی کنی، زیرا این روش سزاوارتر است، تا اینکه کارهایت را به یکدیگر وا نگذارند..