Abstract:
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات گسترده ی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در ایران، منجر به شکل گیری گفتمان های مختلف شد. هدف از این پژوهش، بررسی جامعه شناختی این تحولات در دو سال آغازین پس از انقلاب و چگونگی انعکاس آنها در شعر مقطع زمانی مذکور است. بر اساس دیدگاه های سیاسی- اجتماعی، این گفتمان ها را می توان به سه دسته ی کلی 1- لیبرال- دموکرات 2- مارکسیستی و سوسیالیستی و 3- اسلامگرا و مکتبی تقسیم کرد. اگرچه شباهتهایی نظیر ستایش انقلاب و امام(ره)، نکوهش نظام پهلوی، یادکرد شهدا، امید به آینده و ...در اشعار این گفتمان ها وجود دارد؛ اما تفاوتهایی نیز به چشم می خورد. به عنوان مثال در گفتمان لیبرال- دموکرات، بیشتر از نمادهای ملی و میهنی استفاده می شود و از امام خمینی(ره) به عنوان رهبرجنبش ملی یاد می شود. اما در گفتمان مارکسیستی و سوسیالیستی، بیشتر مسائلی نظیر معیشت مردم، فقر و تبعیض بیان می شود و از امام(ره) به عنوان رهبر خلق یاد می شود. . ضمن اینکه در گفتمان اسلامگرا و مکتبی نیز بیشتر به مسائلی نظیر اندیشه های دینی و مذهبی، غرب ستیزی، مبارزه با اشرافی گری، تضعیف نمادهای ملی و... پرداخته می شود و از امام(ره) به عنوان رهبری عرفانی و آسمانی یاد می شود.
Machine summary:
حـوادث پیدرپـی سیاسـی ،اجتماعـی وفرهنگـی درابتدای شـکل گیری نظام جمهـوری اسـلامی ایـران ووجـودچهره هـای تأثیرگـذارومطـرح درجریان ایـن حوادث ، سـبب شـده اسـت تامقطـع زمانی مذکـورتأثیری عمیـق برنظام سیاسـی واجتماعـی ایران ازجنبه هـای مختلـف بگـذاردکـه بازتـاب آن رامیتـوان درهنـرارائه شـده درسـال های آغازیـن انقـلاب اسـلامی مشـاهده کرد.
برای مثال : آیـاتحـولات دوسـال آغازیـن پـس ازپیـروزی انقـلاب اسـلامی بـه شـکل گیری گفتمان هـای مختلـف سیاسـیـاجتماعی منجـرشده اسـت ؟ آیـابازتـاب اندیشـه وآرای گفتمان هـای متعددرادرشـعردوسـال اول پـس ازانقلاب اسـلامی میتوانیم جسـتجوکنیم ؟ چـه تفاوت هایـی بیـن آثـارشـعری گفتمان هـای مختلف سیاسـیـاجتماعی دردوسـال اول پـس ازانقـلاب اسـلامی به چشـم میخورد؟ ضمـن اینکـه فرضیـۀاصلـی ایـن پژوهـش ،وجـودیـک ارتبـاط معنـاداربین اندیشـه و آرای گفتمان هـای سیاسـیـاجتماعی برآمـده ازانقلاب باآثارشـعری خلق شـده توسـط این گفتمان هـادردوسـال اول پـس ازپیروزی انقلاب اسـلامی اسـت .
توصیـف پیـروزی انقـلاب وعظمـت آن وبزرگداشـت ایـن واقعـۀتاریخـی ،پذیرفتـن امـام خمینـی (ره )به عنـوان رهبرایـن جریان انقلابـی وسـتایش شـخصیت وجایـگاه ایشـان درانقلاب ،توصیف شـادی مردم به واسـطۀ 169 پیـروزی انقلاب ،مقایسـۀشـرایط پـس ازانقلاب باشـرایط حاکم برحکومـت پهلوی ،بیان کاسـتیهاومعایـب حکومـت پهلـوی ،تجلیل ازقهرمانان ملـی ومبارزان علیه ظلم وسـتم ، ترسـیم آینـدۀروشـن وامیـدبه فردایی بهتـربرای ایران براسـاس ایدئولوژی فکری شـاعر، دعـوت بـه اتحـادوتلاش بـرای متقاعدکـردن دیگـرجریان هـای درگیردرفضای سیاسـی واجتماعـی ایـران بـه پیوسـتن بـه ایدئولـوژی شـاعروتـرس ازانحـراف انقـلاب ازجمله مضامینـی اسـت کـه معمـولادرتمامـی گفتمان هـای سیاسـی فعـال درسـال اول پیـروزی انقـلاب بـه چشـم میخورد.
٦ نتیجه گیری : تحـولات سیاسـی ،اجتماعـی وفرهنگـی دردوسـال آغازیـن پـس ازپیـروزی انقـلاب اسـلامی ،بـه پدیـدآمـدن گفتمان هـای مختلـف درایـران منجـرشـده اسـت کـه آراو اندیشـه های مختلـف وبعضـامتضـادی داشـته اند.