Abstract:
در قلمروی جهان اسلام، شاهکارهای دینی و تعالیم معنوی بیشماری خلق شده است.
یکی از این آثار برجسته که از گزند داس دروگر زمانه دور مانده و گذشت ایام نتوانسته
زیبایی آن را کاهش دهد، کتاب نهج البلاغه است. این کتاب مجموعه ای از بیانات امام
علی)ع( است و از سه بخش متفاوت به نام خطبه ها، نامه ها و حکمتها تشکیل شده است.
هدف اصلی این تحقیق اکتشافی بررسی ارزشهای انسانی در متن »نامه های« نهج البلاغه
براساس »مدل شناختی بلوم«است. براساس مدل بلوم، شش سطح شناختی متفاوت وجود
دارد که از عینی ترین سطح شروع شده و سطوح انتزاعیتر را دربرمیگیرد. این سطوح
عبارتاند از: »دانش«، »فهم«، »کاربرد«، »تجزیه و تحلیل«، »ترکیب« و »سنجش«. هریک
از نامه های موجود در نهج البلاغه در چهارچوب این مدل بررسی شده اند تا مشخص
شود به کدامیک از این سطوح شناختی در تعالیم نهج البلاغه تاکید بیشتری شده است
نتایج این مطالعه نشان داد که بیشتر نامه ها بهترتیب مربوط به سطح »سنجش« و »دانش«
هستند. این تحقیق به مفسران و تمامی کسانی که به درک عمیقتر این اثر نیاز دارند، کمک
میکند تا بتوانند به این موضوع پی ببرند که نامه های نوشته شده در کتاب نهج البلاغه در
چه سطحی از تجرید قرار دارند. همچنین، نتایج تحقیق بر حساسیت دانش و سنجش در
نامه های نهج البلاغه تاکید دارد که حاکی از توجه به اهمیت دانش و سنجش در روابط
انسانی است.
Machine summary:
هریک از نامههای موجود در ﻧﻬﺞالبلاغه در چهارچوب این مدل بررسی شدهاند تا مشخص شود به کدامیک از این سطوح شناختی در تعالیم نهجالبلاغه تأکید بیشتری شده است.
ﭘﮋوهش حاضر سعی دارد که نشان دهد هرکدام از عناوین موجود در ناﻣﻪهای ﻧﻬﺞالبلاغه در چه سطحی از مدل شناختی بلوم قرار ﻣﻲگیرند و از این طریق میتوان پی برد که کدام ارزشهای معنوی و انسانی بیشتر در نهجالبلاغه تأکید شده است.
این مدل به این دلیل انتخاب شده است که بتوان هریک از ناﻣﻪها را براساس ماهیتی که دارند در گروه مشخصی از مدل قرار داد و به پیچیدگی شناختی آنها پی برد.
به اعتقاد شروم و گلیسن(۱۹۹٤)، هرکدام از این تعاریف، مرتبط به «ﻓﻌﻞهای حرکتی» مشخصی است که در حکم چهارچوبی معیّن، این امکان را به محقق ﻣﻰدهد که بتواند ناﻣﻪهای موجود در ﻧﻬﺞالبلاغه را بررسی کند و هریک از آنها را با توجه به ﻓﻌﻞهای خاص خود در یکی از این شش ﺳﻄﺢ شناختی قرار دهد.
سفارشکردن: ٤٥ عنوان از ناﻣﻪها در مجموع دادﻩها(٢٥٥N=)، زیرشاخۀ این ﻓﻌﻞ هستند که در آنها اغلب شخص را به انجام کاری سفارش ﻣﻰکند یا به او پند و اندرز ﻣﻰدهد که جملگی در ﺳﻄﺢ «سنجش» گنجانده ﻣﻰشوند(برای اطلاعات بیشتر ر.
۸. توصیفکردن: ١٢ عنوان از کل ناﻣﻪها شامل این دسته ﻣﻰشود که در ﺳﻄﺢ «فهم» قرار ﻣﻰگیرند و در مدل بلوم ﻓﻌﻞ«describe» نماد آنها است.
این ناﻣﻪها در ﺳﻄﺢ شناختی «فهم» قرار ﻣﻰگیرند و ﻓﻌﻞ «remember» بیانگر آن است.
"Analyzing adjectives in scientific discourse: An exploratory study with implications for Spanish speakers at advanced university level".