Abstract:
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهرستان آمل از سه بعد دینی، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. پژوهش حاضر با شیوه پیمایشی و از تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است و از جمعیت آماری 11652 نفر 372 نفر (پسر و دختر) نمونه گیری شده است.
یافته های این تحقیق نشان می دهد. متغیرهای رضایت از خود و مورد تایید دیگران بودن، درونی کردن ارزش ها، توانائی عقلانی کردن امور و میزان اعتماد به نفس بر ابعاد مختلف هویت تاثیر دارد. در پایان هر یک از متغیرهای مستقل در غالب نظریات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های استنباطی : بین میزان رضایت فرد از خود با هویت اجتماعی دانش آموزان باتوجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠١٤=r) حداقل در سطح ٩٥% اطمینان همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد.
بین میزان رضایت فرد از خود با هویت دینی دانش آموزان باتوجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠٢٢=r) حداقل در سطح ٩٥ درصد اطمینان همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد.
بین میزان رضایت فرد از خود با هویت خانوادگی دانش آموزان با توجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠/٤٥ =r) حداقل در سطح ٩٥% اطمینان همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد.
بین میزان رضایت فرد از خود با هویت ملی دانش آموزان با توجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠/٣٤ =r) حداقل در سطح ٩٥ درصد اطمینان همبستگی مثبت و مستقیم وجود دارد.
بین توانایی عقلانی کردن امور با هویت اجتماعی دانش آموزان با توجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠٢٨=r) حداقل در سطح ٩٥% اطمینان همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد.
بین توانایی عقلانی کردن امور با هویت خانوادگی دانش آموزان با توجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٠٠) و ضریب همبستگی (٠/٢٧ =r) حداقل در سطح ٩٥% اطمینان همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد.
بین توانایی عقلانی کردن امور با هویت ملی دانش آموزان با توجه به سطح معناداری به دست آمده (٠/٠٢) و ضریب همبستگی (٠/١٢ =r) حداقل در سطح ٩٥% اطمینان همبستگی مستقیم و مثبت وجود دارد.