Abstract:
احیای دوباره موضوع آیکونوگرافی(iconograph)و آیکونولوژی(iconology) در نظاممطالعاتی اندیشه و فرهنگغرب حضور پر اهمیتی یافته است. در این مقاله سعی شده، به دلایل انتخاب موضوع نقش لیلی و مجنون و جهان بینی شرایط خلق این آثار توسط غیاث الدین نقش بند تاحدود قابل استنادی، دست یافت. به همین منظور با تکیه بر نظریه آیکونوگرافی وآیکونولوژی، درونمایههای تصویر لیلی و مجنون در ادبیات و تفکر غالب بر فرهنگ و زمینه ای که اثر در آن پدید آمده، بررسی میشود. جهت نیل به این مقصود پس از پرداختن به ادبیات داستانی لیلی و مجنون، پارچههایی منقوش به این روایت را دردوره صفوی با تکیه بر مراحل : توصیف، تحلیل و تفسیر مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دردورههای تاریخی نساجی ایران خصوصا در دوره صفوی موضوعات نگارگری در نقوش پارچه ها به کرات بکار گرفته شده است که در این مورد روایت تصویری از خمسه نظامی مورد توجه بافنده بوده که غیاثالدین با این انتخاب نقش بر پارچه زده است.
The reinstatement of iconography and iconology in the West has become important. In this article، we tried to find the reasons for choosing the topic of Laily and Majnoon in Ghiaseddin fabrics. For this purpose، using the iconographic and iconological theory، the inner meaning of this story is examined in the literature and culture dominant at the time of the emergence of the effect. This review is evaluated based. Three steps: description، analysis and interpretation. In the history of textile in Iran، especially during the Safavid period. The use of miniature textiles has been used extensive. In this research، a narrative of the literary story of the Nezamy، that was considered by Ghiaseddin، was used. He has chosen this narrative and woven it.