Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش مادران ایرانی به آموزش زبان انگلیسی فرزندانشان با استفاده از فناوری است. صدو هیجده خانم متاهل دارای فرزند با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نگرش آنان به استفاده از رایانه جهت آموزش زبان انگلیسی فرزندانشان توسط پرسشنامه ی محقق ساخت و با در نظر گرفتن سه جنبه شامل آموزشی، عاطفی و اقتصادی ارزیابی گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون تی و محاسبه ضریب همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مادران به طور کلی به استفاده از فناوری برای آموزش زبان انگلیسی نگرشی مثبت دارند. این نگرش در دو جنبه آموزشی و اقتصادی به طور معناداری از میانگین نظری (3) بالاتر است. اما در جنبه عاطفی این نگرش نه مثبت و نه منفی است. تفاوت نگرش مادران با درنظرگرفتن تحصیلات و وضعیت اشتغال به طور کلی معنادار نبود ولی تفاوت نگرش با در نظر گرفتن سه جنبه نشان داد که مادرانی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند به جنبه عاطفی کاربرد رایانه بیشتر نگرش مثبت دارند. در عین حال، در جنبه های آموزشی و اقتصادی هیچ تفاوتی بین مادران با تحصیلات دانشگاهی و مادران دیپلمه مشاهده نشد. بررسی تفاوت نگرش مادران با توجه به وضعیت اشتغال آنها نشان داد که هیچ تفاوتی بین نگرش کلی و سه جنبه نگرش بین مادران شاغل و
خانه دار وجود ندارد. محاسبه ضریب همبستگی نشان داد که هیچ ارتباطی بین نگرش ها به طور کلی و جنبه های آن با سن مادران و تعداد فرزندان آنان وجود ندارد. یافته های این پژوهش بیانگر نظر نسبتا مثبت مادران در به استفاده از فناوری در یادگیری فرزندانشان است که می تواند راهگشای نظام آموزش و پرورش در جهت توسعه آموزش مبتنی بر فناوری (مانند آموزش الکترونیکی) باشد. یافته ها هم بر ضرورت برقراری دوره های آشنا سازی مادران ایرانی با فواید فناوری در آموزش تاکید دارد.
Machine summary:
"با وجود آنکه نقش مادر در مسائل تحصیلی و شخصیتی فرزندان نظیر نگرش ریاضی (صمدی، 1386)، کمال گرایی (شریفی، نیکنام و گیوه چی، 1390)، حل مسئله (شکوهییکتا و پرند، 1387)، سازگاری (حسینی و خضرلو، 1388)، مشکلات رفتاری (ترک، ملک پور و گلپرور، 1387) و پیشرفت تحصیلی (امین زاده و سرمد، 1388) مورد بررسی قرار گرفته است، این نگرش در مورد مسئله مهمی مانند استفاده از فناوری و ابزار آن در امر آموزش در کشور ما مغفول مانده است.
جدول شماره 3: نتایج آزمون تی تک نمونهای * در سطح معناداری 05/0 > p نتیجه آزمون تیتک نمونهای نشان میدهد که اختلاف میانگین تجربی و میانگین نظری (3) نگرش کلی مادران معنادار است و میتوان نتیجه گرفت که بهطور کلی مادران نسبت به استفاده از رایانه در آموزش زبان نگرشی مثبت دارند.
علاوه بر این، نگرش مادران ایرانی به استفاده از رایانه در آموزش خانگی زبان انگلیسی فرزندانشان در جهت صرفهجویی نشان داد که این نگرش مثبت است (میانگین= 60/3) و این بدین معناست که مادران اذعان دارند که رایانه به عنوان یک ابزار فناوری میتواند در کاهش هزینههای خانواده موثر باشد.
این یافته برخلاف یافتههای پژوهشگران دیگر است که معتقدند افراد مسنتر نگرش منفیتری به رایانه دارند (رحیمی و یداللهی، 1390) و یا تعداد فرزندان که معمولا شرایط اقتصادی خانواده را تحت تأثیر خود قرار میدهد باعث کاهش نگرش مثبت مادران به استفاده از فناوری میگردد (پارکولا، 2006).
نتیجه نشان داد که مادران بهطور کلی دارای نگرشی نسبتا مثبت به استفاده از رایانه در آموزش هستند و این نگرش چندان با میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال، سن و تعداد فرزندان آنان مرتبط نیست."