Abstract:
از نظر امام خمینی دانشگاهها دو کارعمده دارند که یکی تربیت و اصلاح انسان و دیگری تربیت دانشمندان و متخصصان است و هردوی این کارها باید در کنار یکدیگر انجام شود دانشگاه همچنانکه میتواند برای پیشرفت و تعالی کشور، یک زمینه و فرصت مناسب تلقی گردد، اگر از شرایط مطلوب برخوردار نباشد، یک تهدید جدّی برای عزت و استقلال و سلامت فرهنگ جامعه به شمار میآید.
با توجه به اهمیّت این موضوع باید بهبود کیفیت دانشگاه را مورد توجه جدّی قرار داد.
در این پژوهش سعی شده است افکار و گفتار امام در خصوص راهبردهای تحقق اسلامی شدن دانشگاهها برای دانشگاهیان و سیاستگذاران جمعآوری و جمعبندی شود تا ضمن بررسی و بازشناسی مجدد آنها در راستای شناخت نقش و جایگاه دانشگاه و اهمیت دستاوردهای آن در فرآیند پیشرفت جامعه برای ارزیابی و بازنگری روند کنونی دانشگاه ها در صدر مسائل دانشگاهی قرار گیرد و افق آینده در فرآیند انقلاب فرهنگی و تحول دانشگاهی بر همگان روشن گردد.
In Imam Khomeini’s viewpoint, university has two main functions: one, upbringing and reforming human beings; and second, raising scientists and experts, while both functions should go hand in hand. While, under suitable conditions university can be a suitable ground and an opportunity for progress and sublimation of the country, it can turn into a threat for the dignity and independence as well as the health of the culture of a society if it does not enjoy appropriate condition. Given the significance of this issue, the improvement of the university environment must be taken very seriously. Attempts have been made in the present study, to collect Imam Khomeini’s viewpoints (speeches and thoughts) about the realization of Islamicization of universities that will be helpful for the academics and policymakers in formulating the vision of Cultural Revolution and development of universities.
Machine summary:
ایشان وجود چنین افـرادی را بـه جهـت اینکـه مـانع از اصـلاحات فرهنگـی و اسـلامیسـازی دانشگاه میشوند و دانشگاه را از مسیر اصلی و صحیح خـود منحـرف مـیکننـد و سـدی در برابـر تحقق صورت مطلوب دانشگاه اسلامی میسازند، بسیار خطرناک میدانند و کارکرد طبیعی آنها را به طور جدی ایجاد انحراف ، معارضه و وابستگی به غیر میدانند؛ لذا معتقدند که باید مراکز علمی 032 و تربیتی از عناصر فاسد و خدمتگزاران و سرسپردگان به رژیم سابق تصفیه شود؛ زیرا تا این عناصر که در خدمت اجانب هستند تصفیه نشوند، نخواهیم توانست به استقلال فکری و درونی برسیم (امام خمینی ١٣٨٥ج ١٠: ٨٢).
در بـاب اهمیـت رسـالت انسـان سـازی دانشگاه ، امام خمینی معتقدند که دانشگاه ها و حوزه های علمیه نباید فقط همشان گفتن درس باشـد بلکه باید در کنار آموزش تربیت معنوی هم باشد اگـر اینطـور نباشـد و انسـان هـا را در ایـن زمینـه همدوش با هم تربیت نکنند علم به تنهایی بدون اخلاق موجب فسـاد و هلاکـت اسـت (امـام خمینـی ١٣٨٥ج ١٦: ٥٠١-٥٠٠).
٥) جهت گیری توحیدی و معنوی محتوای علوم امام خمینی نکاتی مهم در مورد نگرش توحیدی به عالم بیان نموده است کـه بـا توجـه بـه اهمیـت آثاری که این نگرش در چگونگی تولیـد علـم ، آمـوزش و کـاربرد آن دارد، مـیتـوان از نگـرش توحیدی به عالم به عنوان راهبرد دیگر تحقق دانشگاه اسلامی یاد نمود.