Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی با اضطراب درس آمار دانشجویان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة دانشجویان دانشکدههای علوم تربیتی و روانشناسی و دانشکدة اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393 درس آمار را انتخاب کرده بودند، که تعداد 180 نفر از آنها براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جنسیت انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامة «اضطراب آمار» (کرویس و همکاران، 1985) «انگیزش تحصیلی» (والرند و همکاران، 1992) و پرسشنامة «راهبردهای یادگیری خودتنظیمی» (پینتریج و همکاران، 1990) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، t مستقل و tتکنمونه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین «انگیزش درونی، بیرونی، راهبردهای شناختی و فراشناختی» با «اضطراب درس آمار»، رابطة منفی و معنادار و بین «بیانگیزگی» با «اضطراب درس آمار دانشجویان»، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بود که سه متغیّر فراشناختی، بیانگیزگی و انگیزش درونی قادر به پیشبینی اضطراب درس آمار دانشجویان میباشند. علاوهبر این، نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین میزان اضطراب درس آمار دانشجویان برحسبِ مقطع تحصیلی، تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان مقطع کارشناسی اضطراب بیشتری در درس آمار داشتند. درمجموع، بهنظر میرسد افزایش برانگیزندههای درونی و بیرونی و نیز آموزش مهارتهای خودتنظیمی به دانشجویان میتواند در کاهش میزان اضطراب آنها در درس آمار مؤثر باشد.
Machine summary:
جامعۀ آماري پژوهش شامل کليۀ دانشجويان دانشکده هاي علوم تربيتيو روان شناسيو دانشکدة اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان بود که در نيم سال اول تحصيلي ١٣٩٤-١٣٩٣ درس آمار را انتخاب کرده بودند، که تعداد ١٨٠ نفر از آنها براساس جدول مورگان و روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي متناسب با جنسيت انتخاب شـدند.
1-Onwuegbuzie & Seaman 2-Daley 3-Clark & Shorot 4-self-determination 5-Deci &Ryan 6-Chen & Jang 7-Vallerand دسيو رايان (٢٠٠٠)، انگيزش تحصيليرا يکي از معروف ترين و مهـم تـرين انگيـزه هـاي دروني معرفي کرده و اذعان کردند که افراد مختلف ازلحاظ شدت و ميزان انگيزش تحصيلي بـا هم متفاوت هستندو عملکردهاي مختلفيرا از خودشان نشان ميدهند؛به طوري که افـراد داراي انگيزش پيشرفت بالا براي رسيدن به اهداف پيشرفت جويانه ، تلاش و پشتکار بيـشتري دارنـدو کمتردر مقابل شکست ، نااميد ميشوندو فعاليت هايي را انتخاب ميکنند که نه خيلي دشوارونه خيلي آسان است .
مقياس انگيزش تحـصيلي شامل ٣ خرده مقياس «انگيزش دروني » (١٢گويه )، «انگيزش بيروني » (١٢گويه ) و«بـي انگيزگـي » 1- Statistics Anxiety Rating Scale 2-Cruise & Wilkins 3-Cash & Bolton 4- Academic Motivation Scale (٤گويه ) است .
(٠٠١ به منظور بررسي رابطۀ بين متغيرهاي انگيزش تحصيلي و راهبردهاي خودتنظيمي با اضطراب درس آمار از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج مربوط بـه مـاتريس همبـستگي در جدول ٣ ارائه شده است .
يافته هاي به دست آمده از اين پژوهش نشان داد کـه بـين انگيزش تحصيلي با اضطراب درس آمار دانشجويان ، رابطۀ معناداري وجود دارد.