Abstract:
این پژوهش با هدف اصلی بررسی اهمیت مدیریت استعداد در دانشگاهها و تأثیر آن بر روی جامعه و سازمان اجرا گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر چگونگی گردآوری دادههای مورد نیاز در گروه پژوهشهای آمیختهی اکتشافی طبقه بندی میشود و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل آﻣﻴﺨﺘﻪ در دو بعد کیفی و کمی اجرا شده است. جامعه ی مورد مطالعهی پژوهش شامل تمام اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بوده است. به منظور گردآوری اطلاعات از شیوهی شناسایی عوامل بر اساس تجزیه و تحلیل ادبیات موضوع، و استفاده از مصاحبه نیمهساختمند با الهام از روش دلفی، استفاده گردید. سپس با استفاده از دادههای جمع آوری شده از طریق مصاحبه، پرسشنامهای در زمینهی پیآمد به کارگیری مدیریت استعداد در دانشگاه به منظور سنجش تأثیر آن بر جامعه و سازمان تهیه و در اختیار گروه نمونه آماری قرار داده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که مدیریت استعدادها میتواند عامل کلیدی در توسعهی فردی، سازمانی، اقتصادی، اجتماعی جوامع در هزارهی سوم و کسب مزیت رقابتی جهانی برای جامعهی مذکور باشد.
Machine summary:
(Khilji, 2016 پيشينه پژوهش : حسيني(١٣٩١) در تحقيقي تحت عنوان " نقش مديريت استعداد در تأمين و حفظ منابع انساني مستعد" که با هدف شناسايي و بررسي رابطه مديريت استعداد و پيامد هاي آن به بررسي عوامل مختلف پرداخته و در پايان درباره ضريب مسير و ميزان تأثير مديريت استعداد بر نتايج آن نشان داده است که سه متغير کاهش ترک سازماني، خالي نماندن منصب هاي کليدي و ايجاد خزانه استعداد به لحاظ تأثيرپذيري، يکسان و ترک نکردن سازمان در جايگاه بعدي ميباشد.
سوالات پژوهش : ١- به کارگيري مديريت استعداد در دانشگاه ها چه پيامدهايي براي جامعه و سازمان دارد؟ ٢-بين پيآمدهاي دانشگاه در شرايط موجود و شرايط مطلوب چه اختلاف هايي وجود دارد؟ روش شناسي پژوهش : اين پژوهش از لحاظ هدف ، يک تحقيق کاربردي و از لحاظ روش گردآوري داده ها، از گروه پژوهش هاي آميخته ي اکتشافي است .
جامعه ، نمونه و روش نمونه گيري: جامعه آماري در بخش کيفي پژوهش شامل کليه روسا و مديران و متخصصين رشته ي مديريت در دانشگاه هاي آزاد اسلامي منطقه ي آذربايجان شرقي بوده است که با استفاده از روش دلفي ٢٧ نفر از مديران و متخصصان به عنوان نمونه ي آماري انتخاب گرديده و از طريق مصاحبه نيمه ساختمند اطلاعات لازم در زمينه مديريت استعداد و پيآمد آن در جامعه و سازمان جمع آوري گرديد.
همچنين در اين پژوهش پرسشنامه ي تهيه شده ، در اختيار٤٠ نفر از خبرگان قرار داده شد و پيآمد به کارگيري مديريت استعداد در دانشگاه ها در جامعه و سازمان در شرايط مطلوب با توجه به ديدگاه خبرگان تعيين گرديد.