Abstract:
استقرار مدیریت دانش، به همراستایی مولفه های مهم داخلی و خارجی سازمان ها و پیشبرد متعادل این مولفه ها از مرحله ای به مرحله دیگر نیاز دارد. تلفیق الگوی بلوغ سازمانی با الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش، مفهوم جدیدی برای ارزیابی روند رشد مولفه های سازمانی ارائه میکند. پژوهش حاضر با هدف استقرار اثربخش مدیریت دانش با رویکرد همراستایی راهبردی و بلوغ متوازن در یکی از نهادهای انقلاب اسلامی انجام شده است. تحقیق از منظر ماهیت و روش جمع آوری دادهها، توصیفی-پیمایشی و از منظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان نهاد را در برمیگیرد. از جامعه آماری به روش تصادفی طبقه ای تعداد 122 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب و دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی صوری ابزار تحقیق نتایج قابل قبولی را نشان داد. روایی سازه به وسیله تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی گردید. پایایی ابزار تحقیق با روش آلفای کرونباخ برابر 974/ 0 بدست آمد که نشان دهنده قابلیت اعتماد قابل قبول پرسشنامه می باشد. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با آزمون های آماری مناسب و با نرم افزار SmartPLS3 و SPSS، حاکی از آن است که در جامعه مورد مطالعه، همه شاخص ها، مولفه ها و عامل منابع انسانی در وضعیت مناسبی میباشند. به جز شاخص های فرآیند مدیریت دانش، دیگر شاخص ها، مولفه ها و عامل ساختار در وضعیت مناسبی میباشند. به جز مولفه مخازن دانش و شاخص های آن، سایر شاخص ها، مولفه ها و عامل زیرساخت در وضعیت مناسبی میباشند. شاخص ها، مولفه ها و عامل استراتژی، در وضعیت مناسبی نمیباشند. در نهایت مشخص شد که ابعاد الگوی استقرار اثربخش مدیریت دانش در جامعه مورد مطالعه از بلوغ متوازن برخوردار نمیباشد.
Machine summary:
نتايج تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده با آزمون هاي آماري مناسب و با نرم - افزار SmartPLS٣ وSPSS، حاکي از آن است که در جامعه مورد مطالعه ،همه شاخص ها، مؤلفه هاو عامل منابع انساني در وضعيت مناسبي مي باشند.
محمودي و همکاران (١٣٩٢) در پژوهشي با هدف امکان سنجي استقرار نظام مديريت دانش در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي، نتيجه گرفت که وضعيت مؤلفه هاي نيروي انساني مناسب ميباشد، وضعيت ساختار سازماني و فرهنگ سازماني در حد متوسط و وضعيت فناوري اطلاعات براي کاربرد مديريت دانش مناسب نيست .
1- Construct validity 2- Factor Analysis 3- Cronbach,sAlpha 4- Statistical Package for Social Science (SPSS) 5- Cochran جدول ١:توصيف آماري نمونه مورد مطالعه (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسي فرضيات تحقيق در اين پژوهش جهت ارزيابي فرضيات اول تا چهارم مبني بر اينکه عوامل مورد مطالعه در امکان سنجي استقرار مديريت دانش بر استقرار اثربخش مديريت دانش تاثير دارند يا خير، در محيط نرم افزاري ٣ SmartPLS ازتحليل عاملي تاييدي استفاده شده است .
با توجه به نتايج بررسي شاخص هاو نيز نتايج ارائه شده در جدول شماره ٤،سطح معنيداري همه موارد کوچکتر از ميزان خطا ٠/٠٥ مي باشد و همه ميانگين ها به جز شاخص هاي فرآيند مديريت دانش ، بزرگتر از ٣ مي باشد؛ لذا مي توان گفت به جز اين شاخص ها، همه شاخص ها، مؤلفه هاو عامل ساختار در وضعيت مناسبي مي باشند.