Abstract:
امروزه گردشگری و جذب گردشگر به عنوان یکی از مسائل مهم در شناساندن پتانسیل های یک منطقه و جذب سرمایه های داخلی و خارجی در کشورهای جهان مطرح است. در واقع گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی و شناسایی عوامل تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد چابهار و تدوین استراتژی و راهبردهای مطلوب و همچنین اولویت بندی این استراتژی ها می باشد. در پژوهش حاضر، روش تحقیق بر اساس نوع هدف، کاربردی و بر اساس نوع روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را 30 نفر از مدیران عالی و میانی، کارشناسان ارشد سرمایه گذاری و سرمایه گذاران و صاحب نظران فعال بخش گردشگری تشکیل می دهند. برای تحلیل داده ها از روش ترکیبی SWOT با AHP استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که از میان راهبردهای تدوین شده، «فراهم نمودن زمینههای جذب سرمایه گذاری برای ورزش های ساحلی و آبی»، «معرفی چابهار به عنوان قطب گردشگری زمستانی» و «ایجاد مراکز گردشگری زمستانی و تابستانی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال» از مهمترین استراتژی ها برای توسعه سرمایه گذاری گردشگری در حوزه چابهار میباشند.
Machine summary:
شناسايي و اولويت بندي راهبردهاي توسعه گردشگري در منطقه آزاد تجاري صنعتي چابهار با رويکرد ترکيبي SWOT-AHP دکتر حبيب الله سالارزهي * آرمينا ميرزاده ** چکيده امروزه گردشگري وجذب گردشگربه عنوان يکي از مسائل مهم در شناساندن پتانسيل هاي يک منطقه و جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي در کشورهاي جهان مطرح است .
در راستاي دستيابي به سوالات و اهداف تحقيق و همچنين طراحي استراتژي و راهبردهاي توسعه سرمايه گذاري در مرحله نخست با استفاده از روش هاي پيمايشي و توصيفي- تحليلي و با توجه به اطلاعات موجود در سازمان منطقه آزاد چابهارو مطالعات ميداني به بررسي ظرفيت ها، پتانسيل هاو محدوديت هاي توسعه سرمايه گذاري گردشگري پرداخته و در گام دوم جهت تجزيه و تحليل اطلاعات و ارائه استراتژيهاي مناسب با استفاده از جدول نه خانه اي و تجزيه و تحليل SWOT، که يکي از شيوه هاي مديريت و تصميم گيري است ابتدا نقاط قوت ، ضعف ، فرصت هاو تهديدها با استفاده از چشم انداز سازمان و مشاوره با متخصصان هر بخش و با توجه به وضعيت عملکرد گذشته سازمان مورد شناسايي قرار گرفته و پس از تعيين اولويت هر کدام از عوامل به منظور برطرف نمودن ضعف و تهديدات و تقويت نقاط قوت و فرصت هاي موجود استراتژي هاي مناسب توسعه سرمايه گذاري، استراتژي رقابتي (SO)، استراتژي تنوع (ST)،استراتژي بازنگري (WO)، استراتژي تدافعي (WT)استخراج وارائه گرديدند.
نمودار ١:اولويت بندي استراتژي ها بر اساس نقاط قوت (منبع :يافته هاي تحقيق حاضر) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج حاصل از تحليل سلسله مرآتبي نشان ميدهد که عوامل گروه ضعف ها به چه ميزان در تعيين استراتژي نقش داشتند.