Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هیجان های پیشرفت و باورهای انگیزشی و همچنین تعیین سهم این متغیرها در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. بدین منظور ٤٢٣ نفر (٢٦٢ زن و ١٦١ مرد) از دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه های هیجان های پیشرفت (AEQ) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ)
توسط این دانشجویان تکمیل شدند. در این پژوهش ، آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استاندارد یا همزمان برای تحلیل داده های گردآوری شده مورداستفاده قرار گرفت . نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین باورهای انگیزشی (به غیراز اضطراب امتحان ) و هیجان های مثبت از قبیل لذت ، امیدواری و غرور همبستگی مثبت و معنیدار، ولی با هیجان های منفی از قبیل خشم ، شرم ، ناامیدی، اضطراب و
خستگی همبستگی منفی و معنیدار وجود دارد. رابطه اضطراب امتحان با هیجان های منفی از قبیل خشم ، شرم ، ناامیدی، اضطراب و خستگی مثبت و معنی دار بود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اضطراب مرتبط به کلاس (با ارزش بتای منفی )، شرم مرتبط به یادگیری (با بتای منفی)، غرور و شرم مرتبط به آزمون (به ترتیب با بتای مثبت و منفی) متغیرهای پیش بین معنی دار عملکرد تحصیلی بودند. در پیش بینی عملکرد تحصیلی از روی باورهای انگیزشی، سهم متغیرهای خودکارآمدی برای یادگیری (با ارزش بتای مثبت ) و اضطراب امتحان (با ارزش بتای منفی) ازلحاظ آماری معنی دار بود.
Machine summary:
این نظریه بر پایه مفروضـه هایی از نظریـه های انتظــار-ارزش ٩(پکــران ، ١٩٩٢؛ ترنر ١٠و شالــرت ١١، ٢٠٠١)، 1-Pekrun 2-Goetz 3-Titz 4-Perry 5-Schutz 6-Frenzel 7-Barchfeld 8-Control- Value Theory 9-Expectancy- value theories 10-Turner 11-Schallert رویکردهای تبادلی ١ (لازاروس ٢و فولک من ٣، ١٩٨٤)، نظریه های اسنادی ٤(واینر٥، ١٩٨٥) و الگوهای اثرات عملکرد هیجان ها (فردریکسون ٦، ٢٠٠١؛ پکران ، ١٩٩٢، پکران و همکاران ، ٢٠٠٢؛ زیدنر٧، ١٩٩٨، ٢٠٠٧) قرار دارد.
بر اساس نتایج این پژوهش پرسشنامه ٢٠٠ سؤالی به دست آمد که ازمقیاس های مختلفی برای اندازه گیری لذت ، امیدواری، غرور، خشم ، اضطراب ، شرم ، ناامیدی و خستگی در موقعیت های کلاس ، یادگیری و آزمون تشکیل شده است .
عابدینی، باقریان و کدخدایی (١٣٨٩) برای بررسی روایی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده کرده اند نتایج حاصل از پژوهش آن ها نشان داد که راهبردهای انگیزشی از عامل های باورهای کنترل یادگیری، خودکارآمدی و اضطراب امتحان تشکیل شده است که به ترتیب ضریب آلفای کرانباخ ٠/٧٣، ٠/٨٤ و ٠/٨٢ برای این عامل ها را گزارش کرده اند.
1-Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) 2-Pintrich 3-DeGroot 4-Smith 5-Garcia 6-McKeachie 7-Duncan شیوه اجرای پژوهش : این پژوهش در چند مرحله انجام گرفت .
نتایج پژوهش های قبلی همسو با پژوهش حاضر رابطه منفی بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی نشان دادند (برای مثال همبری ٨، ١٩٨٨؛ زیدنز، ١٩٩٨؛ ٢٠٠٧؛ پینتریچ و دی گروت ، 1-Schunk 2-Zimmerman 3-Martinez-Pons 4-Pajares 5-Miller 6-Olson 7-Hergenhahn 8-Hembree ١٩٩٠؛ موسوی نژاد، ١٣٧٦؛ علی محمدی ، ١٣٧٥).