Abstract:
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثربخشی آموزش فرزندپروری به شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام بود.
روش: روش پژوهش موردی و جامعه آماری کلیه کودکان سن دبستان دچار شکاف لب و کام استان اصفهان به تعداد 65 نفر بود که تا ابتدای سال 1395 در تنها کلینیک تخصصی و حمایتی شکاف لب و کام در کشور به نام کلینیک لبخند وابسته به خیریه امام حسین (ع) پرونده داشتند. از میان این کودکان، به روش نمونه گیری به صورت هدف مند، 5 کودک که در غربال گری حد نصاب نمره 26 و کم تر را در پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت 1967 کسب کرده بودند؛ انتخاب شدند. پس از سه جلسه خط پایه برای هر کودک، آموزش فرزندپروی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادر هر یک از کودکان، به صورت انفرادی در 8 جلسه هفتگی هر جلسه 60 دقیقه ارائه و عزت نفس کودکان بعد از هر جلسه، و نیز در مرحله پیگیری 15 روزه، 1 ماهه و 3 ماهه مجددا اندازه گیری، و داده ها بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آماری توصیفی تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد برای هر 5 آزمودنی نمر ه های میانه و میانگین در مداخله نسبت به خط پایه افزایش داشته و روند با ثبات و صعودی بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، می توان آموزش فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد به مادران را روش موثری برای افزایش عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام و سایر کودکان با معلولیت های مشابه در نظر گرفت و با مداخله به هنگام عزت نفس آن ها را بهبود بخشید.
Machine summary:
پس از سه جلسه خط پايه براي هر کودک، آموزش فرزندپروي مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد به مادر هر يک از کودکان ، به صورت انفرادي در ٨ جلسه هفتگي هر جلسه ٦٠ دقيقه ارائه و عزت نفس کودکان بعد از هر جلسه ، و نيز در مرحله پيگيري ١٥ روزه ، ١ ماهه و ٣ ماهه مجددا اندازه گيري، و داده ها بر اساس تحليل ديداري و شاخص هاي آماري توصيفي تحليل شد.
نتيجه گيري: با توجه به نتايج اين پژوهش ، ميتوان آموزش فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد به مادران را روش موثري براي افزايش عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام و ساير کودکان با معلوليت هاي مشابه در نظر گرفت و با مداخله به هنگام عزت نفس آن ها را بهبود بخشيد.
cleft lip & palate ٤٥٤ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ١٠/ شماره ٤(٤٠)/ زمستان ١٣٩٥ تعدادي از آن ها مثل فقدان حمايت اجتماعي و ناکارآمدي مهارت هاي والدين چاره دارند (خباز، بهجتي و ناصري، ١٣٩٠).
با توجه به آن چه درباره نقش عزت نفس در سلامت روان و شيوه مناسب فرزندپروري در پرورش آن گفته شد؛ اين پژوهش با هدف تعيين ميزان اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد به مادران بر عزت نفس کودکان انجام شد تا فرضيه هاي زير را آزمون کند.
همچنين براي تعميم نتايج ، اثربخشي آموزش مهارت هاي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد بر عزت نفس کودکان دچار شکاف لب و کام در استان هاي ديگر انجام و نيز اثر بخشي اين آموزش به هر دو والد بر عزت نفس کودک بررسي شود.