Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی شاخص مقایسه ای احساس کهتری استرانو و دیکسون (1990) انجام شد.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع آزمون سازی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر کرج به تعداد 74963 نفر شامل 37508 پسر و 37455 دختر بود. با روش نمونه برداری چندمرحله ای 641 نفر به این صورت که ابتدا بر اساس منطقه و سپس بر اساس مدرسه اعضای نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. از آن ها تعداد 328 دختر و 313 پسر انتخاب و دو مقیاس خودسنجی و خانواده سنجی شاخص مقایسه ای کهتری در مورد آن ها اجرا شد. 3 صفت از هر دو مقیاس به دلیل قدرت تشخیص و بار عاملی ضعیف حذف و اعتبار 27 ماده باقی مانده محاسبه شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد همسانی درونی خودسنجی و خانواده سنجی به ترتیب 799/ 0 و 751/ 0 (001/ 0=P) و از طریق بازآزمایی با فاصله 45 روز به ترتیب 845/ 0 و 707/ 0 (003/ 0=P) مطلوب است. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد مقیاس خودسنجی از چهار عامل و مقیاس خانواده سنجی از سه عامل اشباع شده است. تحلیل عاملی تاییدی درستی عامل های استخراج شده را تایید کرد. همبستگی شاخص مقایسه ای احساس کهتری با مقیاس 58 ماده ای حرمت خود کوپراسمیت 1967، به منظور برآورد روایی واگرا در مقیاس خودسنجی و خانواده سنجی به ترتیب 440/0- و 405/ 0- (002/ 0=P) و با مقیاس 50 ماده ای خودپنداره راجرز 1973، به ترتیب 326/ 0 (002/ 0=P) و 221/ 0 (0001/ 0=P) محاسبه شد.
نتیجه گیری: پیشنهاد می شود از شاخص مقایسه ای احساس کهتری به عنوان مقیاسی معتبر برای تشخیص احساس کهتری در میان دانش آموزان مقطع راهنمایی استفاده شود.
Machine summary:
"برای روایی شاخص از روش تحلیل مؤلفه های اصلی یعنی تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای بررسی این که شاخص از چند عامل اشباع شده است ، از عامل های اصلی از طریق چرخش مایل پروماکس دوران ١ استفاده شد و ضرایب روایی واگرا از طریق همبستگی بین شاخص مقایسه ای احساس کهتری با مقیاس خودپنداره راجرز ١٩٧٣و مقیاس حرمت خود کوپراسمیت ١٩٦٧ محاسبه شد.
1 2 3 4 5 6 7 1 2 3 4 5 6 7 قوی ضعیف قوی ضعیف با فکر بی فکر بافکر بی فکر مهربان ظالم مهربان ظالم عصبی راحت عصبی راحت خوشایند ناخوشایند خوشایند ناخوشایند فعال غیرفعال فعال غیرفعال خوشحال غمگین خوشحال غمگین خوب بد خوب بد زیبا زشت زیبا زشت باارزش بی ارزش باارزش بی ارزش روراست متقلب روراست متقلب انعطاف ناپذیر انعطاف پذیر انعطاف ناپذیر انعطاف پذیر تمیز کثیف تمیز کثیف تند کند تند کند پریشان آرام پریشان آرام تلخ شیرین تلخ شیرین سالم مریض سالم مریض واضح مبهم واضح مبهم خشن ملایم خشن ملایم شجاع ترسو شجاع ترسو غیرقابل اعتماد قابل اعتماد غیرقابل اعتماد قابل اعتماد نابالغ بالغ نابالغ بالغ بی استعداد با استعداد بی استعداد با استعداد خون سرد خون گرم خون سرد خون گرم فروتن خودخواه فروتن خودخواه *** ١١٨ فصلنامه روان شناسی کاربردی/ سال ١١/ شماره ١(٤١)/ بهار ١٣٩٥ مقیاس خود سنجی شاخص مقایسه ای احساس کهتری دانش آموز عزیز، در این پرسشنامه تعدادی کلمه وجود دارد که مردم از طریق آن ها خود یا دیگران را توصیف می کنند."