Abstract:
برای به خاطر سپردن و سپس استفاده از محفوظات در فرایند آموزش زبان، تمهیدی چون فراهم کردن یک نقشه ذهنی بسیار کمک رسان است. پژوهشهای متخصصان امور نشان داده است که استفاده از اشکال و رنگها در ترسیم مجموعه آموزههای زبان به جهت ماندگاری در ذهن بسیار اثر بخش است. سازوکار دو نیمکره مغز که هر کدام در پردازش خاصی از اطلاعات نقش دارند در برابر یک نقشه ذهنی که از عناصری از اشکال و رنگها به وجود آمده، عملکردی مشترک دارند که همین کیفیت، زمان ماندگاری محفوظات را فزونی میبخشد. در این پژوهش با استناد به تحقیقاتی که در عملکرد مغز صورت گرفته، استفاده از نقشه ذهنی را در جهت ارتقاء کیفیت فراگیری زبان فرانسه مثبت و بسیار کارساز دانستهایم. در حال حاضر از نقشه ذهنی به مثابه روشی کارآمد در سراسر دنیا برای آموزش زبان دوم یا زبان خارجی استفاده میشود. مسئله در اینجاست که چگونه نقشه ذهنی آموزهها را در روند فراگیری ماندگار و زودیاب میکند؟ در این مقاله برای شرح و حل این مسئله تا رسیدن به هدف که همانا تسریع در فراگیری و به تبع آن استفاده از زمان است، از مسیری علمی پژوهشی سود جستهایم. دلایل لازم در ارتباط ذهن آدمی با ساختاراصلی نقشه ذهنی را در ساختمان مغز جستجو کردهایم و آن را در الگوهایی دیگر رصد کرده و در نهایت فراگیری زبان را در جامعهای کوچک آزمودهایم.
Machine summary:
در اين پژوهش با استناد به تحقيقاتي که در عملکرد مغز صورت گرفته ، استفاده از نقشه ذهني را در جهت ارتقاء کيفيت فراگيري زبان فرانسه مثبت و بسيار کارساز دانسته ايم .
در اين مقاله پيش از آنکه به طرح الگوهاي کارآمد نقشه ذهني در ارتباط با آموزش زبان فرانسه برآييم به عملکرد مغز و به تبع آن ذهن که انبان حافظه است ميپردازيم .
در اين راه پاسخ هاي چندي در برابر پرسش هايي از اين دست مينشيند: نقشه ذهني چيست ؟ 3 Mind map /carte mentale 4 Tony Buzan 2 چگونه يک نقشه ذهني منطبق با سازو کار مغز عمل ميکند؟ ساختار ثابت يک نقشه ذهني چيست ؟ يک نقشه ذهني براي فراگيري زبان داراي چه سازوکاري است ؟ پاسخ به اين پرسش ها به همراه طرح نمونه هاي مرتبط و همچنين توان سنجي نقشه ذهني در جامعه آماري اي متشکل از فراگيرندگان زبان فرانسه و استخراج نتايج به تاييد مفروضه ما در اندازه هاي اين مقاله مي سرانجامد.
زمينه هاي کاربرد نقشه ذهني در آموزش و فراگيري زبان فرانسه نقشه ذهني ميتواند در زمينه هاي مختلف کاربرد داشته باشد: برنامه ريزي براي کارهاي روزمره ، طراحي آينده اي ايده آل ، حل مسئله ، جمع آوري اطلاعات و مقاله نويسي، آماده شدن براي سخنراني، کنفرانس و دفاع از پايان نامه ، خلاصه نويسي کتاب هاي مطالعه شده ، ثبت خاطرات ، تنظيم طرح درس توسط مدرسين رشته هاي مختلف ، گزارش نويسي، نت برداري از حرف هاي استاد و غيره (٢٥ Buzan).