Abstract:
سازمانها در تلاش برای افزایش سطح یادگیری سازمانی کارکنان، پیوسته بهدنبال راهکارهایی هستند تا ضمن ارتقاء بهرهوری آموزشی و سازمانی، از تاثیرات عوامل مخرب بر نیروی انسانی خود جلوگیری کنند. هم اکنون فرضیه اصلی این است که رضایت شغلی چگونه میتواند یادگیری سازمانی را تحتتاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر درصدد است توسط دو تحلیل ANOVA و SEM علاوه بر بررسی تاثیر رضایت شغلی بر یادگیری سازمانی، هرکدام از عناصر مربوطه را به صورت جداگانه مورد تحلیل قرار دهد. نتایج حاکی است رضایت شغلی به میزان 0.96 واحد بر یادگیری سازمانی موثر است. علاوه بر این در فرضیات فرعی سرپرست با 0.74 واحد بیشترین عامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی، همکاران با 0.32 واحد کمترین تعامل تاثیرگذار بر رضایت شغلی، ساختار سازمانی با 0.86 واحد مهمترین عامل اثرگذار بر یادگیری سازمانی و سنجش عملکرد با مقدار 0.55 واحد کمترین عامل اثرگذار بر یادگیری سازمانی شناخته شدند. در همین راستا نتیجهگیری شد، کارکنانی که از شرایط شغلی خود احساس نارضایتی میکنند به احتمال زیاد از یادگیری سازمانی مناسبی برخوردار نبوده و بهرهوری بالایی را ازخود نشان نمیدهند.
Machine summary:
"اما سوالی که اغلب در ذهن بسیاری از تصمیم گیرندگان نقش مـی بنـدد ایـن اسـت کـه چگونه می توان مکانیسمی را طراحی کرد که کارکنان به صورت خودکار به سـمت یـادگیری روی آورده و فعالانه آن را در فعالیت های خویش به کار بندند؟ در این جا نکته مهم این است که توجه شود، قبل از ارائه راهکارهایی لازم جهت بـرانگیختن افراد، پیش زمینه نارضایتی کارکنان از سازمان و فرآیندهای آن وجود نداشته باشد.
به طور خلاصه عوامل تاثیرگـذار بـر یـادگیری سـازمانی مـشتمل بـر سـاختار سـازمانی ، کیفیـت اطلاعات ، تعهد سازمانی ، رسالت سازمانی ، استراتژی ، انگیزه ، تیم اجرایی ، جـو فرهنـگ سـازمانی ، رهبری سیستم کار، تکنولوژی ، توسعه تیمی عملیات مدیریتی می باشـد (سـریهاوونگ و بونچـوم ، ٢٠١٢) که در این راستا یادگیری سازمانی می توانـد فرآینـد و مجموعـه اقـداماتی باشـد کـه در برگیرنده رفتار سازمانی مشخص بوده و در سازمان یادگیرنده اعمال می شود، در ایـن سـازمان هـا همه شرایط برای یادگیری مناسب بوده و افراد پیوسته درصد کاربرد یادگیری های خود می باشند.
رضایت شغلی یکی از معیارهای ساختار سازمانی سالم است ، کارکنان متمایل به انجـام مـشاغلی هستند که ضمن فراهم نمودن فرصت استفاده از مهارت ها و توانایی ها، ایجادکننده نوعی چـالش ذهنی برای آنان باشد، به همین سبب عملکرد کارمندان در هر سازمانی تا حد زیادی وابـسته بـه انگیزه آنان می باشد، انگیزه بالاتر علاوه بر بهبود عملکرد، زمینه سـاز تقویـت روحیـه کارکنـان و تعهد نیز می باشد (ملاییه ، ٢٠٠٨)."