Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سبکهای رهبری تحولی، تبادلی با اثربخشی سازمانی و مقایسه آن در بین مدارس ابتدایی هیات امنایی و عادی استان همدان در سال تحصیلی92-1391 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی هیات امنایی و عادی استان همدان به تعداد 5137 نفر بوده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران به تعداد 582 آزمودنی (مدارس هیات امنایی 226 معلم و مدارس عادی 356 معلم) تعیین گردید. روش نمونهگیری با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انجام شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه با عناوین: سبکهای رهبری بس و اولیو (1995) و اثربخشی سازمانی هریسون (2008) استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از روش روایی محتوایی و برای سنجش میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامههای سبکهای رهبری و اثربخشی سازمانی به ترتیب 915/0و 965/0 برآورد گردید. یافتهها حاکی از آن است که میانگین بهکارگیری سبکهای رهبری تحولی، تبادلی و اثربخشی سازمانی در مدارس هیات امنایی و عادی استان همدان بالاتر از سطح متوسط است. آزمون t گروههای مستقل آشکار کرد که مدیران مدارس هیات امنایی،بیشترسبک رهبری تحولی و مدیران مدارس عادی، بیشتر سبک رهبری تبادلی را مورد استفاده قرار میدهند. بهعلاوه وضعیت اثربخشی سازمانی مدارس هیات امنایی نسبت به مدارس عادی بهتر است. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبکهای رهبری تحولی، تبادلی با اثربخشی سازمانی در کلیه مدارس، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن است که از بین ابعاد سبکهای رهبری در مدارس هیات امنایی، مولفههای ملاحظات فردی، تحریک ذهنی و نفوذ آرمانی؛ در مدارس عادی، ویژگیهای تحریک ذهنی و مدیریت استثناء بیشترین تاثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.
The main purpose of this research was to study the
relationships between transformational and transactional
leadership styles with organizational effectiveness in board of
trustees and state-run schools. The research method was
descriptive - correlation. Statistical population included all
teachers of elementary schools of board of trustees and state-run
in the province of Hamedan the number 5137 people and Sample
size of 582 subjects (226 teachers in board of trustee's schools
and 356 teacher in state-run schools) was determined based on
the Cochran formula. Sampling was proportional stratified
random sampling. Toward Data collected were used from the
two questionnaires with items: leadership styles Bass & Avolio
(1995) and organizational effectiveness of Harrison (2008).For
appointment of the questionnaires validity of the content-related
validity method and to assess the reliability was used by
Cronbach's Alpha coefficient. Reliability coefficient was
calculated for the questionnaires of leadership styles and
organizational effectiveness, was estimated 0/915 and 0/965
respectively. Results representative that is the level of
transformational and transactional leadership styles, and
organizational effectiveness inboard of trustees and state-run
schools, is above average surface. Independent t-test revealed
that board of trustee`s schools utilize transformational leadership
and state-run schools transactional leadership. Also situation of
organizational effectiveness in schools board of trustees are
better than state-run schools. Pearson correlation coefficient
showed is a significant positive relationship between
transformational and transactional leadership styles with
organizational effectiveness in all schools. The results of
regression analysis indicated that the components of leadership
styles inboard of trustee's schools, Factors of individualized
consideration, and intellectual stimulation and idealized
influence; and in state-run schools, Factors of intellectual
stimulation and management- by-exception have the highest
impact on the prediction of organizational effectiveness.
Machine summary:
"بنابراین نظر به این که سبک های رهبری به عنوان یک متغیر مهم تأثیرات عظیمی را در مدارس ایجاد می نماید و با توجه به این که ارتقای اثربخشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی از اهداف کلان آموزش و پرورش ایران می باشد (سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، ١٣٩٠)، لذا هدف کلی پژوهش حاضر عبارت است از: شناسایی و مقایسه مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان از لحاظ برخورداری از ویژگی های سبک های رهبری تحولی ، تبادلی و اثربخشی سازمانی در سال تحصیلی ٩٢-١٣٩١.
وضعیت رهبری تحولی و تبادلی در مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی ، نتایج آزمون t تک متغیره به تصوی صفحه رجوع شود ١٢٤ دوفصلنامة مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی / دورة ٦/ شمارة ١١/ پاییز و زمستان ١٣٩٢ روابط ساده و ترکیبی سبک های رهبری تحولی ، تبادلی با اثربخشی سازمانی ...
رگرسیون چندگانه بین سبک های رهبری و اثربخشی سازمانی به تصوی صفحه رجوع شود 127 سیروس قنبری و اصغر اسکندری نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه که در جدول ٨ نشان داده شده ، بیانگر آن است که مقدار F / محاسبه شده در مدارس هیأت امنایی (٠٠١>p ,٢٣/٧٣٢ ) می باشد که از مقدار بحرانی ٢/٦٩ بزرگ تر است ؛ به علاوه مقدار F محاسبه شده در مدارس عادی (٠٠١>p ,٥٣٠/ / 32 ) می باشد که از مقدار بحرانی ٢/٦٩ بزرگ تر است .
یافته های پژوهش بیانگر آن است که بین سبک های رهبری تحولی ، تبادلی با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی هیأت امنایی و هم چنین مدارس ابتدایی عادی استان همدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."