Abstract:
تدوین چارچوب اخلاقی برای تدوین پایاننامههای دانشجویی بهمنظور کاستن از آسیبهای اخلاقی موجود در این زمینه میتواند در رشد و توسعه علمی دانشجویان، گروههای آموزشی و کشور موثر باشد. روش کار پژوهش حاضر در چارچوب روش کیفی صورت گرفته است. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبههای نیمهساختاریافته بوده است. جامعه پژوهشی عبارت است از استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی شهر تهران که از بین آنها 37 نفر براساس قاعده اشباع، بهعنوان اطلاعرسان انتخاب گردیدند. برای انتخاب اطلاعرسانهای پژوهش از نمونهگیری هدفمند و روش اطلاعرسانهای کلیدی و گلوله برفی استفاده شده است. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای مصاحبهها و فرایند کدگذاری استفاده شده است و اعتبار نتایج از طریق بازبینی اعضا و ممیزی همکاران تایید شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند که براساس دیدگاه اطلاعرسانهای پژوهش در فرایند نظارت پژوهشی بایستی به چهار دسته معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به استادان، معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به دانشجویان، معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به گروههای آموزشی و معیارهای اخلاقی و حرفهای مربوط به جلسات دفاع توجه کرد. برای دستیابی به وضعیت مطلوب در این زمینه نیاز است که بسترهای قانونی لازم را فراهم نماییم، نیازهای دانشجویان و استادان را تامین کنیم و از طریق بهکارگیری چارچوبهای اخلاقی به کنترل درونی افراد در این حوزه کمک نماییم.
Background: Proposing an ethical
framework for research supervision can
reduce the existing ethical pathologies. This
can contribute to the scientific development
of students and academic departments in
Iran. Methods: The study was conducted
within the qualitative paradigm and the
necessary data were collected through semistructured
interviews. Our research
community includes supervisors and
supervisees from Tehran state-run
universities from them, informants were
purposefully selected on the data saturation
ground using snowball and key informant
sampling. In order to analyze the narrative
data, qualitative content analysis and coding
process were applied. The credibility of the
results was approved by peer
auditsandmember checks. Results: The
results indicate that ethical and professional
criterion related to research supervision can
be categorized into four main themes: issues
related to students, issues related to teachers,
issues related to academic departments,
issues related to defense sessions.
Conclusion: To reach the desired condition,
we need to pave suitable legitimate grounds,
help to meet teachers' and students' needs,
and let people experience internal control by
applying ethical frameworks.
Machine summary:
"در پژوهش خود وظایف استاد راهنما در قبال دانشجو را به سه دسته تقسیم نموده است که دسته اول شامل وظایف مربوط به آغاز فرایند راهنمایی از قبیل انتخاب موضوع و عنوان مناسب ، طرح پرسش های مناسب برای دانشجو، مشخص کردن محدوده و ماهیت پژوهش ، پیش بینی نتایج واقع گرایانه ، طراحی چارچوب مفهومی مناسب پژوهش ، تصمیم گیری در مورد روش شناسی پژوهش ، کمک به یادگیری روش های پژوهش و روش های آماری ، کمک به آماده کردن طرح اولیه پژوهش ، تعریف طرح پژوهشی قابل اجرا، آشنا کردن دانشجو با فرا زبان پژوهش ، تسهیل دسترسی به ادبیات پژوهش ، توانمند کردن دانشجو در مدیریت زمان ، توافق بر سر روش پژوهش ، مرتبط کردن دانشجو با دیگر دانشجویان پژوهشگر و تشویق دانشجو به نوشتن مداوم ، دسته سوم شامل وظایف مربوط به راهنمایی مستمر در جریان کار از قبیل تماس با دانشجو و مداخله در حد ضرورت ، توجه به طراحی پژوهش توسط دانشجو، شرکت در جلسات آموزشی و گفت وگو با دانشجو، ارائه الگوهایی برای گونه های مختلف پژوهش ، تصمیم گیری های اخلاقی ، تعهد، پشتکار و واقع گرایی ، آموزش روش های پژوهش ، مطالعه گزارش های دانشجو در زمان مناسب ، توجه به پرسش های دانشجو، کمک به حل مسائل علمی دانشجو، نقد سازنده کار دانشجو و ارائه بازخورد، کمک به استقلال دانشجو در حین پژوهش ، تشویق دانشجو به حفظ سرعت کار و بازبینی پژوهش ، تشویق دانشجو به افزایش حضور در مجامع علمی ، تشویق به استفاده از شبکه آکادمیک محلی ، ملی و بین المللی 1."