Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شاخصهای توسعه منابع انسانی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه این پژوهش را تمامی کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشکیل میدادند که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی منظم تعداد 120 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامهی شاخصهای توانمندسازی نیروی انسانی بود که دارای روایی صوری مطلوب و ضریب اعتبار بالاتر از 70/ 0 است. مدل آماری پژوهش حاضر، t تکگروهی و t دو گروه مستقل بود. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی کارشناسان کمتر از حد متوسط است؛ همچنین، نگرش آنها به شاخصهای توسعهی منابع انسانی مثبت بوده و در نهایت عملکرد آنها در انجام شاخصهای منابع انسانی در حد متوسط است .با توجه به نتایج بهدست آمده، پیشنهاد میگردد جهت افزایش آگاهی و عملکرد کارشناسان آموزشی، اقدامات مناسبی از سوی دستاندرکاران و مسئولین صورت گیرد. گزینش و گمارش افراد با در نظر گرفتن انطباق شغلی صورت گیرد و کلاسها و کارگاههای آموزشی برای آنها برگزار گردد.
Machine summary:
Gilley, Eggland & Marcunich 3.
بنابراین ، از آنجا که سازمان ها برای خدمت به اقتصاد کشور به وجود می آیند و تفکر جاری در کیفیت فراگیر، استراتژی کسب وکار و نیز فرهنگ سازمانی را ترویج می کند، لذا توسعۀ منابع انسانی در سازمان ، در جهت تحقق دست یابی به فعالیت های سازمان جزء اهداف اصلی است و از جمله عوامل مؤثر در افزایش اهمیت برنامه ریزی جهت توسعه منابع انسانی، میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان و مسئولان است ؛ زیرا کارشناسان و مسئولان آموزشی هستند که مسئولیت خطیر برنامه ریزی توسعه منابع انسانی را بر عهده دارند (وودویک ١، ٢٠٠٢؛ باربر٢، ٢٠٠١؛ جلف ، 3 ٢٠٠٣)؛ بنابراین ، پژوهش حاضر درصدد این است که میزان آگاهی، نگرش و عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نسبت به شاخص های توسعه منابع انسانی مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهادات کاربردی را ارائه دهد.
عملکرد کارشناسان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تنها در زمینه های، «برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی»، «نیازسنجی آموزشی کارکنان ، با تأکید بر وظایف شغلی »، «ارائه ی خدمات جهت حفظ سلامتی، بهداشت و ایمنی» و «فراهم نمودن امکان استفاده از خدمات بیمه ای»، مطلوب است ؛ در حالیکه در دیگر شاخص های توسعه منابع انسانی از جمله ارائه تسهیلات آموزشی جهت ادامه تحصیل و ارتقاء شغلی، ارائه خدمات رفاهی، پاداش ، مزایای جانبی و مشاوره ، حمایت از خلاقیت و نوآوری، تکنولوژی و فناوری، اعمال تغییرات در ساختار سازمان و گزینش و گمارش با در نظر گرفتن انطباق شغلی در حد متوسط است .