Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین رهبری هوشمند (هوش فرهنگی، هوش عاطفی، هوش اجتماعی، هوش معنوی، هوش سازمانی) و بهداشت روانی دبیران مدارس با تعدیلگری مدیریت استرس شغلی (شیوههای سازگاری متمرکز بر مساله، شیوههای سازگاری متمرکز بر هیجان و حمایت اجتماعی) است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری پژوهش شامل تعداد 302 نفر از دبیران مدارس متوسطه دوم شهرخرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری عبارت از سه فرم پرسشنامه رهبری هوشمند، پرسشنامه سلامت روانی کامئو (1992) و پرسشنامه مدیریت استرس شغلی بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که رهبری هوشمند با سلامت روانی دبیران مدارس رابطه معنیداری دارد؛ این رابطه بهویژه هنگامیکه متغیر تعدیلگر مدیرت استرس شغلی وارد معادله میشد از استحکام بیشتری برخوردار بود. بهعبارت دیگر هنگامیکه استرس شغلی مدیریت میشد؛ رابطه رهبری هوشمند با سلامت روانی دبیران افزایش بیشتری مییافت.
Machine summary:
در این مقاله به بررسـی رابطه رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران با تعدیل گری مدیریت استرس شغلی در مـدارس متوسطه دوم شهر خرم آباد پرداخته شده است .
هوشمندی رقابتی ، هنر جمع آوری ، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات است که افراد تمـام سـطوح سازمان به فراخور نیاز خود به آن دسترسی دارند و به آن ها کمک مـی کنـد کـه آینـده خـود را شکل دهند و در مقابل تهدیدهای رقـابتی از آن هـا حفاظـت مـی کنـد (سـهراب پـور و مـرادی ، فرضیه های پژوهش بین رهبری هوشمند و بهداشت روانی دبیران متوسطه شهر خرم آباد رابطه معنـاداری وجـود دارد.
در این پژوهش نقش مولفه هـای رهبـری هوشمند بر بهداشت روانی کارکنان با تعدیل گری مدیریت استرس شغلی مورد مطالعه قرار گرفته است .
investigated the relationship between job stress and mental health, personality and stressful life events in Tehran police officers.
The importance of mental health to the experience of job strain, journal of Nursing Management (7, 3, 340-351).
Leadership & Organization Development Journal; 27(4):242-9.
Relationship between job stress level &copin strategies used by Hong kong nurses working an acute surgical unit Applied Nursing Research 24, 4, 238-243 Kang, mg.
Tact, 210, P21-26 Sydanmaanlakka, pentti, (2003): "intelligent leadership and leadership competencies; developing a leadership framework for intelligent organizations ; university of technology"; department of industrial management ; laboratory of work psychology and leadership.