Abstract:
یکی از اساسیترین و مهمترین چالشهای پیشروی سازمانها، افزایش نیاز به کارکنان دانشپایه در سالهای آینده است. پژوهش حاضر با هدف کشف چگونگی مدل مفهومی تقویت ماندگاری سازمانی کارکنان دانشپایه با تاکید بر شیوههای مدیریت منابع انسانی سازماندهی شد. یافتن عوامل منابع انسانی موثر بر ماندگاری کارکنان دانشپایه با رویکرد کیفی انجام پذیرفت که در آن، چارچوبی از پیش تعیینشده مانند نظریه یا مدل وجود نداشت و این چارچوب براساس دادههای گردآوری شده، طراحی شد. برای انجام پژوهش، ابتدا از طریق مطالعه سوابق پژوهشهای پیشین، شناخت نسبتا جامعی از ادبیات موجود در این زمینه حاصل شده و بر همین اساس نیز فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر ماندگاری سازمانی کارکنان دانشپایه فراهم شد. سپس این عوامل با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. یافتههای بهدست آمده نشان میدهد که برنامههای منابع انسانی شامل توسعهی مهارتها، حقوق و مزایا، فرصت مشارکت، حمایت سازمانی و عدالت رویهای، از طریق متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی و اعتماد به مدیران میتوانند قصد ماندن کارکنان دانشی را پیشبینی کنند.
Machine summary:
(رجوع شود به تصویر صفحه) دلایل توقف نظرخواهی نتایج دورهای سه گانه اجرای روش دلفی در پژوهش نشان می دهد که به دلایل زیر اتفاق نظـر میان اعضای پانل حاصل شده است و می توان به تکرار دورها پایان داد: - در دور دوم بیش از ٥٠ درصد اعضاء، نه عامل اثرگذار در طراحی مـدل حفـظ و نــگه داری کارکنان دانش پایه را که دارای میانگین بزرگ تر از ٣ بودنـد را در میـان نـه عامـل اول خـود برگزیدند.
Chew, Janet Cheng Lian (2004), The Influence of human resource management practices on the retention of core employees of Australian organizations: An empirical study, unpublished doctoral dissertation, Murdoch University.
Laura, Innocenti; Massimo, Pilati; Alessandro, Peluso (2011), Trust as moderator in the relationship between HRM practices and employee attitudes, Human Resource Management Journal; 2011, Vol. 21 Issue 3, p303-317.
(2007), The relationship between ‘high-performance work practices’ and employee attitudes: an investigation of additive and interaction effects, The international Journal of Human Resource Management, 18(4), pp.
Martin, Michael, Joseph (2011), Influence of human resource practices on employee intention to quit, Unpublished doctoral dissertation, Faculty of Virginia Polytechnic Institute and State University.
H. (1977), Intermediate Linkages in the relationship between job satisfaction and employee turnover, Journal of Applied Psychology 62(2): 238 Mobley, W.
Mudor, Hamdia & Tooksoon, Phadett (2011), Conceptual framework on the relationship between human resource management practices, job satisfaction, and turnover, Journal of Economics and Behavioral Studies, Vol. 2, No. 2, pp.