Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر جهتگیری هدف یادگیری فردی با میانجیگری جو جهتگیری هدف یادگیری و نیز اثر جهتگیری هدف عملکردی گرایشی فردی و اجتنابی با میانجیگری جو جهتگیری عملکردی گرایشی و اجتنابی بر عملکرد شغلی و موفقیت شغلی بود. الگوی پیشنهادی در یک نمونه 175 نفری از کارکنان یک سازمان خدماتی مورد آزمون قرار گرفت. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی از الگویابی معادلات ساختاری و AMOS ویراست 18 و SPSS ویراست 18 استفاده شد. جهت آزمون اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو پریچر و هیز (2008) استفاده گردید. یافتهها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با دادهها داشت. براساس نتایج حاصله برای افزایش عملکرد شغلی و موفقیت شغلی کارکنان، سازمانها باید جو جهتگیری یادگیری و عملکردی –گرایشی را فراهم آورند تا جهتگیری یادگیری و عملکردی – گرایشی کارکنان تسهیل گردد. همچنین برای کاهش اثرات منفی جهتگیری عملکردی-اجتنابی فردی بر عملکرد شغلی و موفقیت شغلی سازمانها باید جو جهتگیری عملکردی اجتنابی را کاهش دهند.
The main purpose of this study was
designed to investigate the effect of individual
learning goal orientation with mediating role of
individual learning goal orientation climate and the
effect of individual performance-prove orientation
and individual performance-avoid orientation with
mediating role of avoid-prove performance
orientation on job performance and subjective
occupational success. Data collected from 175
employees of service organizational. Structural
equation modeling (SEM) through AMOS 18 and
SPSS 18 software package were used for data
analysis. The indirect effects were tested using the
bootstrap procedure in Preacher and Hayes (2008)
SPSS Macro program for multiple mediation. Finding
indicated that the proposed model fit the data. The
results indicate that, the organizational to increase job
performance and occupational success, should be
provide learning and performance- prove orientation
climate until facilitate learning and performanceprove
orientation. Also, the organizational to reduce
the negative effects of individual performance-avoid
orientation on job performance and occupational
success, should be decrease performance-avoid
orientation climate.
Machine summary:
براساس این دیدگاه ، پژوهش حاضر، الگوی جدیدی از نقش جو جهت گیری پیشرفت به عنوان میانجی گر اثر انگیزشی جهت گیری فردی در پیش بینی عملکرد شغلی و موفقیت شغلی ارائه داده است .
Maier, & Brunstein ادراک شده رخ می دهد زیرا ارتقا و پیشرفت کار راهه به سرعت اتفاق نمی افتد و مستلزم تلاش های طولانی مدت است (سینف ، راجینز و تارنو١، ٢٠٠٩).
Singh, Ragins, & Tharenou با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست ١٨ بر روی ماده های این مقیاس (میانگین مجذورات خطای تقریب ، شاخص برازندگی تطبیقی و شاخص نیکویی برازش به ترتیب ، ٠/٠٢، ٠/٨٢ و ٠/٨١ به دست آمد) در سطح مطلوب و هم چنین پایایی این مقیاس را با روش آلفای کرونباخ برای هر یک از خرده مقیاس های تحقق اهداف ، موفقیت اجتماع یار، بازخورد مثبت و موفقیت کار راهه به ترتیب معادل ٠/٧٦، ٠/٨٢، ٠/٨٥ و ٠/٧٨ گزارش دادند.
همچنین نتایج نشان دادند که جو جهت گیری عملکردی اجتنابی به عنوان میانجی گرهای رابطه ی بین جهت گیری عملکردی اجتنابی فردی و عملکرد شغلی و موفقیت شغلی مورد تائید قرار گرفته است ؛ که این یافته همسان با یافته های اسپارا (٢٠٠٧) می باشد.
Approach and avoidance motivation and achievement goals, Educational Psychology, 34, 169- 189.
A 2 × 2 achievement goal framework, Journal of personality and social psychology, 80, 501- 519.
Houdmont (Eds), Occupational health psychology: European perspectives on research, education and practice (Vol. 2).
Motivation theory and industrial and organizational psychology.
Motivation in education: theory, research, & applications.