Abstract:
امروزه بیشتر دانشمندان مدیریت به این نتیجه رسیدهاند که خیلی از اصول قدیمی بازاریابی دیگر نمیتوانند برای آینده بکار روند. لذا، مدیران برخی از شرکتها با رعایت قوانین زیست محیطی و لحاظ نمودن استاندارهای محیطی در استراتژیهای شرکت، سعی دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند. به همین منظور، با توجه به نقش مهم کشاورزی در تامین مواد غذایی، ضرورت دارد کشاورزی ارگانیک به عنوان یکی از مهمترین سیستمهای کشاورزی جایگزین، برای تولید مواد غذایی سالم و بدون هر گونه مواد شیمیایی مورد توجه قرار گیرد. هدف اصلی این مقاله بررسی مولفه های بازارگرایی محصولات ارگانیک جهت توسعه مدل بازارگرایی محصولات ارگانیک با توجه به شرایط بومی کشور ایران است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در واقع ترکیبی از روش کیفی و کمی است. این مقاله، ابتدا به بررسی دیدگاه ها، مدل های گوناگون بازارگرایی، عوامل بازارگرایی و تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار می پردازد، سپس روابط علی میان عوامل درونی و بیرونی موثر بر بازارگرایی با دو رویکرد فرهنگی و رفتاری و عملکرد کسب و کار را بررسی می کند و با استفاده از مصاحبه اکتشافی در میان مدیران شرکتهای تولید کننده محصولات ارگانیک و مدلسازی معادلات ساختاری، مدلی مفهومی و تصمیم ساز را برای تبیین پیوندهای علی موثر بر عملکرد کسب و کار پیشنهاد و مورد آزمون قرار می دهد. نتایج ضریب همبستگی به همراه امتیاز آماره t گویای ارتباط معنادار بین امتیازهای عوامل برون و درون سازمانی و بازارگرایی است. همچنین، نتایج نشان دادند که بازارگرایی تاثیر مثبت و معناداری بر عملکرد بنگاه های تولیدکننده محصولات ارگانیک دارد.
Nowadays، most of the management scholars have come to this conclusion that many of the old marketing principles could no longer be applied to the future. Therefore، managers of some companies are trying to improve their performance by considering environmental standards for company strategies. For this reason، given the important role of agriculture in providing food، organic farming is considered to be one of the most important alternative farming systems. The main objective of this paper is to investigate the components of organic market orientation in order to develop a model for market orientation of organic products according to the indigenous conditions of Iran. The research method is a mixed type and in fact a combination of qualitative and quantitative methods. This article first explores the views، different models of market orientation، market orientation factors and the impact of market orientation on business performance، then studied the causal relationships between internal and external factors affecting market orientation with two cultural and behavioral approaches Using exploratory interviews of managers of organic manufacturing companies and structural equation modeling have proposed and tested a conceptual model and decision maker to explain the causal relationships affecting business performance. The results of correlation coefficient and t-score scores showed a significant correlation between external and internal factors and market orientation scores. Also، the results showed that market orientation has a positive and significant effect on the performance of enterprises producing organic products.
Machine summary:
"1 - Tang & Tang 2 - Greenley 3 - Matsuno & Mentzer 4 - Appiah-Adu 5 - Shehu and Rosli طالقانی و همکاران (٢٠١٣) در پژوهش خود به بررسی رابطه فرهنگ بازارگرایی و عملکرد کسب و کار در صنایع تبدیلی استان گلستان پرداختند که جامعه آماری مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع تبدیلی گلستان بود که تعداد ٢٠٥ نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند در تحلیل دادهها از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
1- Fornell & Larcker 2 - Goodness of Fit نتیجه گیری و پیشنهاد هدف از انجام این پژوهش ، بررسی عوامل و مؤلفه های بازارگرایی محصولات ارگانیک با توجه به شرایط بومی کشور ایران جهت توسعه مدل بازارگرایی عوامل مؤثر بر عملکرد محصولات یاد شده بود.
از سوی دیگر، تأثیر عوامل برون سازمانی بر نگرش رفتاری بازارگرایی مورد تایید قرار گرفت که هم راستا با سایر پژوهش های گذشته (کوهلی و جاورسکی، ١٩٩٠ و ١٩٩٣؛گونزالز بنیتو و همکاران، ٢٠١٤)است ، بنابراین میتوان این گونه استدلال کرد که بنگاههای تولیدکننده محصولات ارگانیک زمانیکه آشفتگیهای محیطی را درک نمایند به احتمال قویتر به سمت تقویت هوشمندی در بازار، گردآوری و تفسیر دادههای بازار و توزیع آن در سراسر بنگاه خواهند پرداخت .
به مدیران بنگاههای تولیدکننده محصولات ارگانیک توصیه میگردد که در شرایطی که عوامل برون سازمانی تأثیر زیادی بر بنگاه و نتایج آن می - گذارد (آشفتگیهای محیطی بالا است ) در شناخت مشتریان و نیازهای فعلی و آتی آنها و هم چنین ، شناخت استراتژیهای رقبا حساسیتی بیش تر نشان داده و سعی کنند با بالا بردن هماهنگیهای میان وظیفه ای دادههای بازار و مشتریان را در سریع ترین زمان ممکن به دانش ارزشمند برای مدیران و تصمیم گیرندگان سازمان تبدیل کنند."