Abstract:
انتخاب تامین کننده یکی از مهم ترین فعالیت ها در زنجیره تامین است که درنهایت بر رضایت مشتریان از عملکرد شرکت اثر می گذارد. پژوهش حاضر با لحاظ کردن عدم قطعیت های موجود در فضای کسب وکار، رویکردی را برای انتخاب تامین کننده به منظور برآوردن نیاز مشتری نهایی ارائه می دهد که ترکیبی از روش های گسترش عملکرد کیفی و تاپسیس در فضای تئوری خاکستری است. مورد مطالعه این پژوهش، قطع پرکاربرد ساعت نجومی در «شرکت صنایع روشنایی آرم» است. مصاحب با نمایندگان مشتریان به شناسایی 30 نیاز عام و خاص مشتریان منجر شد که با استفاده از گروه تمرکز و حذف موارد غیرمرتبط با قطعه انتخاب شده، 14 نیاز برای روش گسترش عملکرد کیفی نهایی شد . پس از ترجمه نیازهای مشتریان به الزامات فنی قطعه توسط مهندسان شرکت، 43 الزام فنی در ماتریس خانه کیفیت قرار گرفت و با تحلیل اعداد خاکستری، وزن هر یک از الزامات فنی تعیین شد . روش تاپسیس با داده های خاکستری برای رتبه بندی 13 تامین کننده داخلی و خارجی ساعت نجومی به کار رفت و بهترین رتبه به عنوان مناسب ترین تامین کننده انتخاب شد. خرید قطع از تامین کننده منتخب باعث می شود که الزامات فنی موردنیاز برای برآوردن نیاز مشتری در بالاترین حد ممکن تامین شود.
Machine summary:
در این پژوهش ابتدا با مطالعه سوابق موجود و از طریق پرسشنامه نظرسنجی از مشتریان و به کمک همفکری گروه تمرکز مهم ترین نیازهای مشتریان «شرکت آرم » استخراج و متناسب با آن ها الزامات فنی نیز تعیین شد؛ همچنین فهرستی از تأمین کنندگان قطعه ساعت نجومی نیز تهیه شد؛ سپس با استفاده از ماتریس خانه کیفیت خاکستری، وزن خاکستری هری ک از الزامات فنی موردنیاز محاسبه گردید؛ درنهایت نیز تأمین کنندگان قطعه ساعت نجومی به کمک روش تاپسیس خاکستری رتبه بندی و مناسب ترین تأمین کننده با توجه به معیار الزامات فنی انتخاب (رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه تئوری خاکستری مورداستفاده در این پژوهش توضیح داده میشود.
تحلیل داده هاویافته هایپژوهش در این پژوهش به کمک روش تاپسیس خاکستری و داده های موجود و با توجه به الزامات فنی تعیین شده ، تأمین کنندگان قطعه ساعت نجومی در «صنایع روشنایی آرم » به ترتیب اولویت بندی و مناسب ترین تأمین کننده انتخاب شد؛ بدین منظور ابتدا٣٠ نیاز عام و خاص مشتریان «شرکت آرم » از طریق مطالعه سوابق موجود جمع آوری شدند؛ سپس به کمک یک پرسشنامه نظرسنجی اهمیت نیازها و همچنین همفکری گروه تمرکز (کارشناسان واحد فروش و فنی و نمایندگان مشتریان ) ١٤ نیاز به عنوان مهم ترین و مرتبط ترین نیازهای مشتریان شرکت تعیین شدند؛ زیرا هر ٣٠ نیاز برای تمامی مشتریان اهمیت و اولویت یکسانی نداشتند و مستقیما به قطعه موردمطالعه مربوط نبودند.
(2013) An Integerated Supplier Selection Model in supply chain: IT capabilities approach, Journal of Industrial Management Perspective, 2(8), 91-115.