Abstract:
رﯾﮑﻮر داﻧﺶ ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ را ﺷﺎﻣﻞ دو روﯾﮑﺮد »ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺬﮐﺮ« و »ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺳﻮءﻇﻦ« و ﺧﻮد را ﻣﺒﺪع روﯾﮑﺮد ﺳـــﻮﻣﯽ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان »ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺄﻣﻞ« ﻣﯽداﻧﺴـــﺖ. روﯾﮑﺮد ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺬﮐﺮ ﻓﻬﻢﻣﺤﻮراﻧﻪ و ﻧﯿﺰ واﻗﻊﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ روﯾﮑﺮد، ﻣﻔﺴﺮ واﻗﻌﯿﺘﯽ را در ﭘﺲ ﻣﺘﻦ ﻣﻔﺮوض ﻣﯽﮔﯿﺮد و درﺻﺪد ﻓﻬﻢ آن اﺳﺖ. ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺳﻮءﻇﻦ وﺟﻮد ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﻣﻌﻨﺎ و واﻗﻌﯿﺘﯽ در ﭘﺲ ﻣﺘﻦ را اﻧﮑﺎر ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻧﮕﺮش ﺑﺪﺑﯿﻨﺎﻧﻪای ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ واﻗﻌﯿﺖ دﯾﻨﯽ دارد و ﻣﺘﻦ دﯾﻨﯽ را ﺑﺮ اﺳــﺎس ذﻫﻨﯿﺎت ﻣﻔﺴــﺮ ﺗﻔﺴــﯿﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﺎور دﯾﻨﯽ را ﻣﺤﺼــﻮل ﺗﻮﻫﻢ ﻣﯽداﻧﺪ. ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ، ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻧﺪﯾﺸـــﮥ رﯾﮑﻮر، ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺬﮐﺮ و ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺳـــﻮءﻇﻦ ﻣﯽﭘﺮدازد و ﺑﺎ ﻣﺤﻮر ﯾﺖ ﻗﺮار دادن ﺗﺠﺮ ﺑﮥ دﯾﻨﯽ، روا ﯾﺖ ﺧﺎص ﺧﻮد از ﻫﺮﻣﻨﻮﺗ ﯿﮏ ﺗﺄ ﻣﻞ را در ﻓﻬﻢ ﻣﺘﻦ دﯾﻨﯽ ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽﮔﯿﺮد. در ﺗﻠﻘﯽ ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ، ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺄﻣﻞ آن روﯾﮑﺮد ﺳـــﻮﻣﯽ اﺳـــﺖ ﮐﻪ از اﻧﺘﻘﺎدات وارد ﺑﻪ دو روﯾﮑﺮد ﻗﺒﻠﯽ ﺑﺮﮐ ﻨﺎر اﺳـــﺖ و در ﻋﯿﻦ آﻧ ﮑﻪ واﻗﻌ ﯿﺖ اﻣﺮ دﯾﻨﯽ را ﻫﻤﭽﻮن ﻗﺎﺋﻼن ﺑﻪ ﻫﺮﻣﻨﻮﺗ ﯿﮏ ﺗﺬﮐﺮ ﻣﻔﺮوض ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد، ﺑﻪ اﻧﺘﻘﺎداﺗﯽ ﮐﻪ در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﻘﺪ دﯾﻦ، از ﺳﻮی ﻗﺎﺋﻼن ﺑﻪ ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺳﻮءﻇﻦ وارد ﺷﺪه اﺳﺖ، ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ. ﻫﺮﻣﻨﻮﺗﯿﮏ ﺗﺄﻣﻞ او روﯾﮑﺮدی ﻓﻠﺴـــﻔﯽ ﺑﻪ ﻓﻬﻢ ﻣﺘﻦ دﯾﻨﯽ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﮐﺎرﺑﺮد ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ دﯾﻨﯽ در زﻧﺪﮔﯽ اﺳﺖ.
Machine summary:
در تلقي فيليپس ، هرمنوتيک تأمل آن رويکرد ســـومي اســـت که از انتقادات وارد به دو رويکرد قبلي برک نار اســـت و در عين آن که واقع يت امر ديني را همچون قائلان به هرمنوت يک تذکر مفروض نميگيرد، به انتقاداتي که در قالب نقد دين ، از سوي قائلان به هرمنوتيک سوءظن وارد شده است ، پاسخ ميگويد.
هرمنوتيک تذکر که تلقي واقع گرايانه اي از واقعيت امر ديني دارد به لحاظ تاريخي پيش تر از هرمنوتيک سوءظن که به جاي فهم دين به دنبال تبيين آن بود، به وجود آمده است .
فيليپس از رويکرد جزئي هرمنوتيک سوءظن تقدير ميکند و آن را در نظريۀ خود برميگيرد اما با اين تلقي کليِ نهفته در پس تبيين هاي طبيعت گرايانۀ هرمنوتيک سوءظن مخالف است که معتقد است همۀ باورهاي ديني غيرواقعي و محصول توهم انساناند.
theology as descriptive Knowledge 45 فيليپس و کاربرد دينيِ هرمنوتيک تأمل ٤٥ غزاله حجتي است که باور و پيامي که از طريق توصيف منتقل ميشود، صحيح است و تنها تبيين صادق، همان تبييني است که مؤمنان ارائه ميکنند.
Phillips 2001: 9 Knowledge 53 فيليپس و کاربرد دينيِ هرمنوتيک تأمل ٥٣ غزاله حجتي نشان ميدهد چه داورياي دربارة آنها صادق يا کاذب است ، درحالي که در هرمنوتيک سوءظن به جاي اينکه به معنا و واقعيت مفاهيم توجه شود، مصداق آنها در نظر گرفته ميشود.
Daniel,Seven Theories of Religion, Oxford University Press, 1996.
Ricoeur, Paul,Conflict of Interpretation,s North Western University Press, 1974.