Abstract:
طی سالهای اخیر بهمنظور مطالعۀ تخصصی مسائل حکومتی و ارائۀ راهحل در کشورهای مختلف، دانشکدههای حکمرانی رواج یافتهاند. پژوهش حاضر با فهم ضرورت شکلگیری این دانشکدهها در کشور، درصدد بررسی تطبیقی دانشکدههای حکمرانی منتخب و استخراج خردهنظامهای این دانشکدههاست. روشهای دادهیابی، کتابخانهای و روش دادهکاوی، تحلیل محتوا بوده و اعتباریابی نتایج از طریق تأیید خبرگان انجام گرفته است. طبق نتایج پژوهش، خردهنظامها و فعالیتهای دانشکدۀ حکمرانی در قالب دو دستۀ فعالیتهای اصلی و حمایتی شناسایی شدند. مقولههای اصلی شامل چهار مقولۀ نظام آموزشی، نظام پژوهشی، نظام تربیتی و نظام دستور کارگزاری بوده و گفتمانسازی و شبکهسازی در قالب 39 مقولۀ فرعی فرایندهای اصلی دانشکدههای حکمرانی است. فرایندهای حمایتی و پشتیبانی دانشکدههای حکمرانی نیز در قالب چهار مقولۀ اصلی معماری و ساخت فیزیکی دانشکده، ساخت اجتماعی و الگوی اداره، نظام تأمین مالی و بودجه، نظام حمایتهای مالی و پشتیبانی تحصیلی با 28 مقولۀ فرعی احصا شد.
Recently, schools of governance have been in vogue in different countries in order to study specific governance issues and to propose solutions. Having understood the necessity to form such schools in the country, the researchers aimed to investigate the elected schools of governance and to extract sub-systems of such schools. The data were collected from the libraries and were analyzed through content analysis. The validity of the results was approved using fuzzy Delphi method. The results indicated that the sub-systems and the activities in schools of governance were identified to be either among the main activities or supportive activities. The four main activities including educational system, research system, training system and the agenda setting, along with discoursing and networking systems shaped the main processes in the schools of governance in the form of 39subcategories. Supportive processes in schools of governance are identified to exist in four main categories including architecture and physical construction of the school, social structure and the pattern of the administration, finance and budget system, and financial support and academic support system. These supportive activities were further classified into28 subcategories.