Abstract:
در این تحقیق به «ویژگی های روان سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون در دانش آموزان دبستانی» پرداخته شده و سوال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون در دانش آموزان، دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح های روان سنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان دبستانی شهر تهران تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 150دانش آموز (از هر 5 ناحیه شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمی گرفت، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، به عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب می باشد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که با استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 96/ 0، با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمونهای «بازشناسی تصویر» و «نام گذاری سریع تصویر» با ضریب 97/ 0 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص داده اند و دارای تجانس درونی می باشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 98/ 0 بالاترین ضرایب را داشته و دارای ثبات میباشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست بازیابی و برنامه ریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از 60/ 0 می باشد، از این رو، آزمون های نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمون های تکمیلی) با نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاک (از نوع همزمان) می باشند. در نهایت، ابزار مزبور با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی دارای روایی عاملی بوده و می تواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و کارول (CHC) را تبیین کند.
In this research, "Psychometric Properties of the Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) in Elementary Students" and Main Research Question thus Raised is Whether Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) in Elementary Students Desirable Properties Psychometric? Research Method in Research Methodology with an Emphasis on the Psychometric. The Research, all Elementary School Students of Tehran. In the Research Using Stratified Random Sampling Number of 150 Students (of 5 Area Tehran, North, South, East, West and Central) each Layer for a Selection of 30, Using Systematic Random Sampling (Using the List of Students) were Chosen. In this Research of Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) (10 Extended test) is Used that has Shown Good Validity and Reliability. Finally, Psychometric Findings Indicate that the Using Cronbach's Alpha Test "Rapid Picture Naming" 0.96, Using the Split-Half Spearman-Brown Testes "Picture Recognition" and "Rapid Picture Naming" 0.97 has Internal Consistency and Using Test-retest Method "Rapid Picture Naming" 0.98 are Stability. Also, The Correlation Coefficient Tests "Retrieval Fluency" and "Planning" with "Fluid Reasoning", "General Information" with " Knowledge", “Memory for Words” with “Working Memory” and Test "Auditory Attention" with Verbal Domain is Higher than 0.60, Therefore, 10 Extended Test Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) with Stanford- Binet Intelligence Test has Criterion Validity (of the Same Type). Finally, Using Confirmatory Factor Analysis Scale Cognitive Abilities Woodcock – Johnson III (un) of the Validity Structures and Support Cattell–Horn–Carroll theory.