Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثر بازخورد آگاهی از اجرای تاییدی، تصحیحی و ترکیبی بر انگیزش درونی و یادگیری سرویس تنیس روی میز با پیچ پهلویی بود. روش تحقیق: هشتاد دختر مبتدی با دامنة سنی 15-16 سال با آرایش تصادفی در چهار گروه بازخورد تاییدی، تصحیحی، تاییدی-تصحیحی و تصحیحی-تاییدی قرار گرفتند. مرحلة اکتساب، شامل اجرای 120 سرویس تنیس روی میز در قالب 24 دسته کوشش پنج تایی بود. گروه تاییدی، بازخورد خلاصه روی حرکاتی که درست انجام داده بودند، گروه تصحیحی، بازخورد خلاصة تصحیحی روی حرکاتی که اشتباه انجام داده بودند و گروه تاییدی-تصحیحی و تصحیحی-تاییدی هر دو نوع بازخورد را با تناوب متفاوت دریافت کردند. روز بعد از مرحلة اکتساب، آزمون انتقال و ده روز بعد آزمون یادداری انجام شد. قبل و بعد از مرحلة اکتساب، شرکت کنندگان پرسشنامة انگیزش درونی را پر کردند. روشهای آماری تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر، آنالیز واریانس یکراهه و کوواریانس استفاده شد. یافتهها: گروه بازخورد تاییدی– تصحیحی در هر سه مرحلة اکتساب، یادداری و انتقال نمرات بالاتری نسبت به سه گروه دیگر به دست آورد. انگیزش درونی و زیرمقیاسهای آن در گروه تاییدی و تاییدی-تصحیحی از دو گروه دیگر بالاتر بود.
Purpose: The purpose of this study was to determine the effect of confirmative, corrective, and combinative
feedbacks on intrinsic motivation and table tennis service with lateral twist learning. Methods: 60 beginner girls
with the age range of 15-16 were randomly assigned to four groups of confirmative, corrective, confirmativecorrective,
and corrective- confirmative. The acquisition phase consisted of 120 table tennis services, performed
in 24 blocks of 5 trials. Confirmative feedback group received the summary feedback of their correct
movements, and the corrective feedback group received the summary feedback of their wrong movements. The
combinative feedback groups received both confirmative and corrective feedbacks with different alternation.
One day after the acquisition phase, a transfer test and ten days later, the retention test was performed. Before
and after the acquisition phase, the participants completed the intrinsic motivation inventory. Data were analyzed
by repeated–measures analysis of variance, one-way analysis of variance, as well as covariance. Results: The
results revealed the confirmative-corrective group had higher score in all three phases of acquisition, transfer,
and retention in comparison with the three other groups. Intrinsic motivation and its sub-scales were also higher
in the confirmative-corrective and the confirmative feedback groups in comparison with the two other groups.
Key words: Feedback Knowledge of Performance, Movement Learning Confirm Feedback, corrective
Feedback, Intrinsic Motivation