Abstract:
در پژوهش حاضر وضعیت صنعت سیمان کشور ایران و کشورهای صاحب این صنعت در جهان یعنی چین، هند، ایالات متحده آمریکا و ترکیه در زمینه های مختلف تولید، مصرف داخلی و تجارت جهانی، در یک دوره ی زمانی۱۵ ساله (۱۳۷۹-۱۳۹۳شمسی و ۲۰۰۰-۲۰۱۴میلادی) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. مهم ترین بازارهای هدف صادرات سیمان ایران، شناسایی شده و مقدار وزنی و ارزش ارزی صادرات سیمان به آن ها طی سال های مختلف بررسی شده است. همچنین سهم نسبی از کل تولید جهان و ارزش ارزی جهانی صادرات سیمان ایران و قاره های مختلف جهان، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهند که ایران در سال ۱۳۹۳با تولید ۶۶٫۵ میلیون تن سیمان، بزرگ ترین تولیدکننده ی سیمان در منطقه ی خاورمیانه و چهارمین تولیدکننده ی بزرگ سیمان جهان بوده و در سال ۲۰۱۳میلادی مقام اول صادرات سیمان جهان را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر سیمان ایران به ۳۰کشور جهان صادر می شود که در طول ۱۵سال اخیر کشور عراق با سهم نسبی متوسط ۵۳٫۶ درصد از کل صادرات سیمان ایران، اصلی ترین بازار هدف صادرات سیمان ایران بوده است. ایران در طول شش سال اخیر (۲۰۰۹-۲۰۱۴میلادی) ۲٫۱۲ درصد از تولید قاره ی آسیا، ۱٫۷۲ درصد از کل تولید جهانی، ۲٫۵۳ درصد از ارزش ارزی صادرات قاره ی آسیا و ۱٫۱۹ درصد از کل ارزش ارزی صادرات جهانی سیمان را به خود اختصاص داده است. مقدار وزنی و میزان درامد ارزی صادرات فراورده های سیمانی ایران طی چند سال اخیر (۱۳۸۸-۱۳۹۳) نیز تاحدودی افزایش یافته که نشان از توان بالقوه ی کشور در تولید فراورده های سیمانی داشته و جهت سوداوری بیش تر، بایستی این قابلیت مورد توجه بیش تری قرار گیرد.
In the present research، the situation of cement industry of Iran and main countries of the world in this industry containing China، India، the United States of America and Turkey in various fields including production، consumption and universal trade for a period of 15 years (1379-1393 in Persian calendar and 2000-2014) has statistically been analyzed. The main target markets of Iran's cement exports have been identified، as well as the measure and currency value of cement exports to them have been studied in the various years. The relative quota of Iran and the various continents from the total world production and export value of global currencies have also been surveyed. The results of this research reveal that Iran by producing 66.5 Mt of cement in 1393 in Persian calendar has achieved the first place of cement producers in the Middle East، the world's fourth largest producer of cement and the first place of the world exporters of cement. At the moment the cement of Iran is exported to 30 countries، whereas over the past 15 years Iraq with relative quota of 53.6 percent from the whole cement exports of Iran is the main target market of Iran. For the six past years (2009-2014) Iran has attained 12.2 and 72.1 percent of Asia and the world's cement production respectively as well as 53.2 and 19.1 percent of currency value of cement exports from Asia and the world respectively. During the last several years (1388-1393 in Persian calendar) both the amount and exports currency of cement products of Iran have also increased slightly which deal with the potential of the country to produce such products، therefore to achieve more benefits this capability needs more attention. At the end the current exports problems of Iran's cement have also been reviewed and to overcome them some overall strategies were offered.