Abstract:
غنیسازی روابط رویکردی آموزشی برای بهبود روابط زوجین و هدف آن یاریرساندن به همسرها برای گسترش همدلی و صمیمیت و افزایش ارتباط کارآمد و مهارتهای حل مسئله است این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر برنامه غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام در دانشجویان متاهل انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری دربرگیرنده دانشجویان زن دانشگاه لرستان در سال تحصـــــیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهصورت تصادفی انتخاب گردید. گروه آزمایش برای زمانی برابر دو ماه تحت آموزش هشت جلسهای برنامه غنیسازی روابط نهاده شد ولی گروه گواه در فهرست انتظار و عدم دریافت آموزش قرار داشت. پس از آموزش هر دو گروه، پسآزمون و دوباره یک ماه بعد پیگیری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها، سنجههای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی هارپر و فیگرس (2008) و تابآوری ابهام مکلین (1993) بود. یافتههای برآمده از تحلیل کوواریانس نشان داد در مرحله پسآزمون، آموزش غنیسازی روابط برافزایش ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/ 0> P و 29/ 42F= ) و تابآوری (001/ 0> P و 11/ 22F= ) تاثـیر معنیداری داشته است (001/ 0>P) و این افزایش در مرحله پیگیری برای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/ 0> P و 87/ 19F= ) و تابآوری ابهام (001/ 0> P و 25/ 21F= ) نیز پایدار مانده است. برآیندهای این پژوهش میتواند دادههای سودمندی را برای پژوهشگران، مشاورین و رواندرمانگران درباره تاثیر غنیسازی روابط بر بهبود رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام فراهم نماید.
Spouses who use relational self-regulation have happier and more stable relationships than the others and the role of this component is much more important than other relational skills. The purpose of this paper is to study the validity، reliability and factor structure of Persian version of Behavioral Self-Regulation for Effective Relationships Scale (BSRERS) in Iranian couples، by descriptive and correlational method and its relationship with marital quality’. The participants were all couples living in Sanandaj، whose children were enrolled in elementary schools in the academic year of 2016. Using randomized cluster sampling، 832 people (416 couples) were selected among the parents who were willing to cooperate. First، the questionnaire was returned in Persian language. To obtain a detailed picture of a guideline study on 40 couples from the research community. In this study، the Cronbach's alpha coefficient was 0.77 and 0.71، respectively for two factors of the questionnaire (relational self-regulation and relational activity). Participants completed BSRERS، Locke-Wallace Short Marital-Adjustment Test (LWSMAT)، Revised Dyadic Adjustment Scale (RDAS)، and Affective Style Questionnaire (ASQ). Using confirmatory factor analysis of a two-factor model (relationship self-regulation and relational activity)، questionnaire was fitted with the two factor structure suggested by scale constructors. The reliability of relational self-regulation factor and relational activities was estimated by Cronbach’s Alpha، Guttmann method and Split-half Spearman-Brown's Split-. In order to study of gender and the relationship of relational self-regulation aspects among couples، a structural model was used. The results showed that there’s a significant relationship between relational activities with the aspects of marital quality (p<0/01). The results show the fitness of factor structure، validity and reliability of BSRERS to assess marital self-regulation among Iranian couples. This questionnaire could be used as an influential tool in self-regulation assessing in marital relations in clinical and consultative or research conditions.
Machine summary:
اثربخشی برنامه آموزشی غنی سازی روابط بر ادراک رفتارهای از خودگذشتگی خود و شوهرو تاب آوری ابهام در زنان دانشجو عزت اله قدم پور ( Ezatolah Ghadampour لیلا یوسف وند (( Leila Yousefvand پروانه رادمهر ((( Parvaneh Radmehr چکیده غنیسازی روابط رویکردی آموزشی برای بهبود روابط زوجین و هدف آن یاریرساندن به همسرها برای گسترش همدلی و بیآلایشی و افزایش ارتباط کارآمد و مهارتهای حل مسئله است این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام در دانشجویان متأهل انجام گرفت.
Our findings based on covariance analysis showed that in the post-test stage, training program of relationship enrichment has had a meaningful effect on improving perception of Self- sacrificing behaviors (F= 42/49 and P&lt;0/001) and ambiguity tolerance (F=22.
این شواهد نشان میدهد که غنیسازی روابط پشتوانه شایستهای را در بلندمدت نشان میدهد؛ بنابراین با توجه به تأثیر کیفیت روابط زوجین بر سلامت روانی آنها و جامعه و پیامدهای ویرانگر ازدواجهای ناکام و نیز با توجه به کارایی و تأثیرگذاری بسیار درخور شیوه بهبود روابط، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی خود و شوهر و تابآوری ابهام در زنان دانشجو انجام گرفت؛ بنابراین، فرضیههای پژوهش عبارتاند از: 1.