Abstract:
زمینه: هوش اخلاقی بهعنوان یکی از عوامل موثر بر عملکرد افراد و انجام رفتارهای فرا وظیفهای که دارد، میتواند نقش موثری در زندگی افراد داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار) درسال 95-94 بوده است.
روش: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معلمان به تعداد 386 نفربودند که براساس جدول مورگان نمونهای به حجم 190نفر، به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد هوش اخلاقی و سبک زندگی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی و رگرسیون موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که بین تمام مولفههای هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون بیانگر این است که مولفههای هوش اخلاقی قادر به پیشبینی سبک زندگی میباشد.
نتیجهگیری: دستاوردها بیانگر این است که توجه به کلیه مولفههای هوش اخلاقی میتواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش موثری ایفاء کند و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی بیشتری داشته باشند احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت.
Machine summary:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش اخلاقی و سبک زندگی معلمان آموزش و پرورش اردبیل (شهرستان بیله سوار) درسال 95-94 بوده است.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که بین تمام مؤلفههای هوش اخلاقی و سبک زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بعضی از محققان در پژوهش خود نشان دادند بین هوش اخلاقی و مؤلفههای آن با رضایت شغلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد(16).
یعنی رابطه معنیداری بین مؤلفههای هوش اخلاقی با سبک زندگی معلمان وجود دارد.
در پژوهشی نشان دادند بین هوش اخلاقی و مؤلفههای آن با رضایت شغلی معلمان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد(16).
نتیجهگیری بهطورکلی، دستاوردها بیانگر این است که توجه به کلیه مؤلفههای هوش اخلاقی میتواند در ارتقای سطح سبک زندگی معلمان نقش مؤثری ایفاء نماید و نیز اگر به مبانی اخلاقی پایبندی بیشتری داشته باشند در رفتارهای مثل درستکاری، مسئولیتپذیری، دلسوزی و گذشت در میانشان ترویج پیدا میکند و احساس ارزشمند بودن در زندگی معلمان بهبود خواهد یافت.
Relationship between moral intelligence in team leadership in educational and non-educational managers from faculty members' insight at Isfahan medical science university.
The relationship between ethical intelligence components and leadership among teachers of educational departments in Zahedan Universities.