Abstract:
در سالهای اخیر واژه سرمایه اجتماعی میان نظریهپردازان بهطور مداوم مورداستفاده قرارگرفته است. سرمایه اجتماعی؛ اهمیت اساسی شبکههای قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار میسازد. این سرمایهها با آموزش توسعه پیداکرده و منجر به بهبود وضعیت سازمان خواهد شد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش آموزشهای سازمانی ضمن خدمت بر توسعه سرمایه اجتماعی و مولفههای تشکیلدهنده سرمایه اجتماعی معلمان دوره متوسطه و فنی و حرفهای شهر اصفهان، هست؛ که تعداد آنها 4553 نفر است؛ و 351 نفر بهعنوان نمونه، با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساختهای است که با توجه به ابعاد آموزشهای بدو خدمت و ضمن خدمت و شاخصهای موجود در سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی، ساختهشده است. پایایی این مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ برابر 0/93 هست و روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرارگرفته است. همچنین در تجزیهوتحلیل آماری برای بررسی تفاوت میانگینها از آزمون t تک نمونهای و جهت تحلیل واریانس از آزمون ANOVA و آزمون تعقیبی توکل استفادهشده است. نتایج نشان داد که آموزشهای سازمانی ضمن خدمت نقش بیشتر از حد متوسط، مثبت و سازندهای در توسعه سرمایه اجتماعی و مولفههای تشکیلدهنده سرمایه اجتماعی معلمان داشته است.
Machine summary:
"پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش آموزش های سازمانی ضمن خدمت بر توسعه سرمایه اجتماعی و مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی معلمان دوره متوسطه و فنی و حرفه ای شهر اصفهان ، هست ؛ که تعداد آن ها ٤٥٥٣ نفر است ؛ و ٣٥١ نفر به عنوان نمونه ، با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید.
از میان تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع پژوهش مطالعات خاصی که به نقش آموزش های ضمن خدمت در توسعه یا افزایش سرمایه اجتماعی توجه داشته باشد اشاره نشده است ولیکن نتایج تحقیقات گذشته همگی نشان دهنده اهمیت سرمایه اجتماعی است که از این لحاظ با پژوهش حاضر همسو هست .
همچنین سطح معناداری ، کمتر از ٠/٠١ بیانگر آن است که تفاوت میانگین به دست آمده با میانگین ارزشی ٣ معنادار است ؛ بنابراین آموزش های سازمانی ضمن خدمت ازنظر معلمان بر توسعه سرمایه اجتماعی آن ها نقش مثبت داشته و بیشتر از سطح متوسط هست .
بر اساس نتیجه کلی پژوهش که نشان داد آموزش های سازمانی ضمن خدمت بر توسعه سرمایه اجتماعی و مؤلفه های تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی معلمان ، نقش بیشتر از متوسط و سازنده ای دارد، پیشنهاد میشود برای تأثیر مطلوب تر این آموزش ها بر توسعه سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی معلمان برگزاری دوره های آموزشی برای آنان به صورت مستمر انجام شود و همچنین در زمان برگزاری این دوره ها از اطلاع رسانی گسترده ای استفاده شود."