Abstract:
گروه تجاری به مجموعهای از شرکتهای قانونی اطلاق میشود که دارای شخصیت حقوقی مستقل، اما دارای شخصیت گزارشگری واحد میباشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر عضویت در گروههای تجاری بر کیفیت سود شرکتهای عضو میباشد. برای اندازهگیری کیفیت سود از سه معیار کیفیت اقلام تعهدی، قابلیت پیشبینی سود و هموار بودن سود در سطح صنایع مختلف استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق از مدل رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 72 شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1379 تا 1390 میباشد. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر این است که در شرکتهای عضو گروههای تجاری کیفیت اقلام تعهدی بالاتر ، همچنین قابلیت پیشبینی سود بالاتر و سود هموارتری نسبت به شرکتهای مستقل وجود دارد. با استفاده از این سه شاخص میتوان نتیجه گیری کرد که کیفیت سود در شرکتهای عضو گروههای تجاری نسبت به شرکتهای مستقل بالاتر است.
Business group refer to the collection of legal firms that have legal entity and have reporting entity. The purpose of this study is investigation of membership effect in business group on the earnings quality of firms affiliated to business groups. To measure earnings quality three proxies including accrual quality، earning predictability and smooth earnings in different industries are used. The multivariate regression analysis is used to analyze our hypotheses. The sample consists of 72 firms listed in Tehran Stock Exchange during the 2004 to 2009. To measure the research variables the range spread between the years 2000 to 2011.
The results indicate that in firms affiliated to business groups have higher accruals quality، higher earnings predictability and smoother earnings than independent firms. With this three proxies we conclude in firms affiliated to business groups earning quality is higher than independent firms.
Machine summary:
نتـایج حاصـل از تحقیق بیانگر این است که در شرکت های عضو گروه های تجاری کیفیت اقلام تعهـدی بـالاتر ، همچنین قابلیت پیش بینی سود بالاتر و سود هموارتری نسبت به شرکت های مستقل وجـود دارد.
با استفاده از این سه شاخص میتوان نتیجه گیری کرد کـه کیفیـت سـود در شـرکت هـای عضـو گروه های تجاری نسبت به شرکت های مستقل بالاتر است .
در یـک دیـدگاه شـرکت هـای عضـو گروه های تجاری به دلیل تشکیل دادن یک بازار درون گروهی به راحتی میتواننـد منـابع مـالی را بین خود انتقال دهند و به دلیل داشتن روابط مالکیـت مشـترک، مشـوق هـایی بـرای مـدیریت سود از طریق این گونه معاملات و انحراف منابع بین شرکت های عضو بـه وجـود مـیآیـد وایـن باعث کاهش کیفیت سود میشود.
جدول ٦: نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم تحقیق عنوان متغیر ضریب آماره t سطح معناداری مقدار ثابت ١/٠٤٦٧- ٠/٣٥٧٠- 0/7213 عضویت در گروه ٠/٧٠٠٣ ١/٦٨٤١ 0/0933 اهرم مالی ٠/٣٨٣٦ ١/٨٣٩٢ 0/0669 رشد شرکت ٠/٠٣٣٧- ١/١٩٢٩- 2/339 اندازه شرکت ٠/١٧٥٧ ٠/٧٦٥٧ 0/0445 سودآوری ٠/١٧٣٠- ٠/٦١٨٥- 0/0367 وقفه مدل ٠/٣٠٩٠ ٠/٢٩٨٩ 0/0223 ضریب تعیین تعدیل شده ٠/٥٢٢٧ آماره دوربین واتسن ١/٩٨٩٨ آماره F ٦/١٠٦٤ سطح معناداری F ٠/٠٠٠٠ نتیجه گیری دراین پژوهش به بررسی تاثیر عضویت در گروه های تجـاری بـر کیفیـت سـود شـرکت هـای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شد.
Hodge, F,(2003), 'Investors’ Perceptions of Earnings Quality, Auditor Independence, and the Usefulness of Audited Financial Information, Accounting Horizons, (Supplement), pp.
Jenkins, (2006), Institutional Ownership and the Quality of Earnings, Journal of Business Reasearch, No. 9, pp.