Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی پایگاههای هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی (هیجانات مثبت و منفی) با میانجیگری انگیزش تحصیلی بود. این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. بدین منظور، 377 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان (180دختر و 197پسر) برای شرکت در این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای هویت تحصیلی (رحیمینژاد و همکاران)، مقیاس انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران) و مقیاس بهزیستی هیجانی (کییز و ماگیارمو) را پاسخ دادند.نتایج تحلیل مسیر درخصوص اثرات مستقیم نشان دادند اثر هویت موفق و هویت دنبالهرو بر هیجان مثبت و همچنین تأثیر هویت سردرگم بر هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. به علاوه، رابطهی انگیزش درونی با هیجان مثبت و انگیزش بیرونی و بیانگیزگی با هیجان منفی، مثبت و معنادار بود. افزون بر آن اثر هویت تحصیلی موفق به واسطهی انگیزش درونی بر هیجان مثبت و به واسطهی انگیزش بیرونی بر هیجان منفی معنادار بود. همچنین تأثیر هویت تحصیلی سردرگم به واسطهی انگیزش درونی بر هیجان مثبت، منفی و معنادار و اثر هویت تحصیلی موفق، دنبالهرو، سردرگم و دیررس با واسطهگری بیانگیزگی بر هیجان منفی، معنادار بود. در مجموع یافتهها نشان میدهد که منزلتهای هویت تحصیلی ضمن اثرات مستقیم، با میانجیگری انگیزش تحصیلی بر ابعاد بهزیستی هیجانی اثرات غیرمستقیم دارند.
Machine summary:
اکلز، لرد و ميگلي ١١ (١٩٩١) نيز بر همين اساس اذعان دارند که هماهنگي ميان نيازها و انتظارات نوجوان با ويژگي هاي مدرسه مي تواند به گسترش ويژگي هاي مرتبط با خود١٢ نوجوانان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- ego-identity 2- Erickson 3- Kroger 4- Marcia 5- exploration 6- commitment 7- Schwartz 8- Cote & Levine 9- Waterman 10- Luyckx, Goossens, Soenens & Beyers 11- Eccles, Lord & Midgley 12 - self-related کمک کند.
ازاين رو وجود ارتباط بين ابعاد هويت و 1 - Laghi, Baiocco, Lonigro & Baumgartner 2 - Pellerone 3 - ego development 4 - Jespersen, Kroger & Martinussen 5 - Ricard & Pelletier 6- emotional well-bing 7- Diner, Oishi & Lucac 8- Keyez 9- Miller & Nicherson 10- Berzonsky 11- Meeus, Ledema & Maassen 12 - Vleiorias & Bosma بهزيستي هيجاني قابل تصور و منطقي به نظر مي رسد و بررسي ابعاد هويت تحصيلي نيز به عنوان زيرمجموعه ي هويت ، مستدل و البته از نوآوري هاي پژوهش حاضر است .
دسي و ريان (١٩٨٥) برمبناي نظريه ي خودمختاري ٨ يک چارچوب نظري براي توضيح رفتار فرد تعريف کرده اند که افراد در سه نوع جهت گيري انگيزشي قرار مي گيرند: افراد با جهت گيري انگيزش دروني ٩، افراد با جهت گيري انگيزش بيروني ١٠ و افراد با جهت گيري ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 - Svoboda, Rozek, Hyde, Harackiewicz & Destin 2 - Hou 3- academic motivation 4 - Oyserman 5- Santrock 6- Busato, Prins, Elshout & Hamaker 7- Sanchez, Rejano & Rodriguez 8- self-determination theory 9- intrinsic motivation 10- extrinsic motivation بي انگيزگي ١.